Semester. Äntligen! Jag och barnen har hyrt en stuga på Mellbystrand och imorgon när A jobbat sista dagen innan semestern kommer han också hit. Jag inser att mina planer för veckan här inte blev som jag hade föreställt mig, även om jag inte har någon klar bild av vad jag hade föreställt mig överhuvudtaget. Först när vi steg in i stugan kändes allt bra, men snart började jag upptäcka allt mer som inte kändes så bra. Det började med att jag insåg att det luktade gammal ingrodd cigarettrök. Och sedan hittade barnen gammal utsmetad tuggummi i sängen. Och när jag skulle ta ett glas vatten insåg jag att jag behövde diska allt innan det användes. Och sen upptäckte jag dammet i taket. Och det bruna vattnet i vattenkokaren. Och… Plötsligt kändes inte allt så bra och jag ville bara packa ihop allt och åka hem.

Som tur var så gjorde jag inte det.

Stugan är fortfarande inte tipptopp. Men med sådan där rumsspray som ska ta bort lukter (snarare dölja) och ständigt öppna dörrar är lukten inte så illa längre. Och den porslin och köksredskap som vi använder noggrant diskad (och inköp av en del engångs muggar, bestick mm), städning av det värsta delarna av stugan och med två, till största delen, harmonisks tjejer så har vi det rätt bra. E vägrar bada i havet, men det finns en utomhusbassäng som man kan gå till. Den var i och för sig iskall när vi var där häromdagen, betydligt kallare än vad havet har känts, men ändå. Vi har nära till både pool, strand och mataffär. Det blir mycket promenader. Men vi har det bra. Vi tar det rätt lugnt, och jag känner hur både jag och barnen blir mer harmoniska, går ner i varv och mår bra. Vi gör inte så mycket särskilt. Idag var det ett undantag då vi åkte på sälsafari. Barnen älskade det, särskilt att få åka snabbt med ribb-båt. Vi har varit i stugan betydligt mer än jag hade trott att vi skulle vara.

Barnen har lekt enormt mycket tillsammans. Det har varit harmoni. Och det betyder att även jag har kunnat gå ner i varv. Och läsa. Det var länge sedan jag verkligen hade tid, och ro att läsa. Jag har redan hunnit läsa ut TRE böcker!!! Det är helt sanslöst! Än bättre känns det när jag har gjort ett deal med barnen och de har nu haft i uppgift att duka fram, och duka av minst två gånger om dagen. Jag har även sänkt kraven på maten, vilket har inneburit mindre tid i köket och mer tid att finna lugnet och även göra saker som jag uppskattar betydligt mer. Och som barnen uppskattar mer. Jag menar, varför anstränga sig jättemycket med mat när de ändå helst äter korv, pasta och andra typiska barnrätter. Med ett minimalt kylskåp kan man ju ändå inte ha så mycket i förvar!

5 reaktioner till “

  1. Ååå Mellbystrand, där har jag oxå fina minnen ifrån! Vi hyrde samma stuga med familjen 3 år i rad. 2 vuxna och 5 barn trängde ihop sig på 25 kvm med gemensam toa och dusch en bit bort. Hoppas ni har haft en skön vecka!

    1. Veckan var underbar även om jag hade önskat lite bättre nivå på stugan. Men det är klart, den var ju aningens av högre standard än den ni hyrde 🙂

  2. Jag är typ uppvuxen i Mellbystrand på somrarna. Jättefint ställe. Jag har åkt dit många gånger med min man. Nästa vecka har vi hyrt en stuga i Mellbystrand där även vår son som numera är en del av vår familj ska få uppleva Mellbystrand.

    1. Var någonstans på Mellbystrand är det ni har hyrt? Är det en och samma ni brukar hyra eller är det olika? Kanske något som du kan rekommendera?

      1. Vi har hyrt på lite olika ställen i norra Mellbystrand. Nära Marias camping. Vi har kollat på de olika stugsajterna. Typ stugnet, mellbystrandsommar och liknande sajter. I år har vi hyrt en liten stuga då vi var sent ute med bokningen så vi hoppas på fint väder. Vi har varit ganska så nöjda med stugorna. Det var väl en stuga som var lite sådär, men det funkade. Det är alltid ett litet lotteri när man hyr stuga. Rökdoft låter inget vidare. Det har vi sluppit.

Lämna en kommentar