Uppgiven föredragshållare 

Sitter på tåget hem och reflekterar över utbildningen jag hållt nu i två dagar. 

Inte någon av de nyaste och modernaste tågen jag åkt med

Igår kändes det bra. Idag kändes det inte fullt lika bra. Och när jag läste kursutvärderingarna blev jag lite nedstämd. Min prestation bedömdes inte så bra som jag hade hoppats. Men så började jag fundera och läste motiveringarna än en gång. 

”Inte anpassad till vår verksamhet”

”Inte så många exempel från vår verksamhet”

”Många tunga bilder som föredragshållaren läste innantill på”

”Mycket om lagstiftning, det kan vi själva läsa oss till”

Och så tänkte jag på förutsättningarna jag fått, på uppdraget och så själva utbildningen. Och hur jag enligt min uppfattning gjorde. 

Utbildningen skulle vara en tredagars utbildning varav de två första skulle vara mer allmänna om vad lagstiftningen säger. Dessa två dagar skulle jag hålla i, med undantag av en kort stund på ca 15-30 minuter då en företagsrepresentant visar deltagarna var på deras intranät de kan hitta det företagsspecifika informationen. Denne går inte in i något av dessa material utan bara ”här finns det”. Den tredje dagen håller den nämnda företagsrepresentanten i och då är det utifrån verksamheten. Detta betyder att jag, enligt beställning från kunden, inte ska gå in på deras rutiner eller dylikt. Däremot så tycker jag (i min enfald) att jag så gott det nu går får in deras verksamhet då alla övningar vi har och alla diskussioner som hålls görs utifrån deltagarnas vardag och verksamhet. Det är tex frågeställningar som de får diskutera hur de hanterar hos dom. Frågan är hur jag ska kunna anpassa det ytterligare? Jag ver inte! Det är inte helt enkelt! Lagstiftningen är ju skriven som den är och jag har ju sållat bort allt det som inte berör deras verksamhet (plus en del som berör deras verksamhet). 

Lagstiftningen som jag har med är anpassad till den lagstiftning som de berörs av, varken mer eller mindre.  Och det är ju så, lagstiftning är tungt. Frågan är hur man skulle kunna få det mer lättsmält? Jag försöker hålla det så övergripligt som det bara är möjligt. Jag går inte in på några detaljer i paragrafer eller så. Syftet är ju att de ska känna till lagstiftningen övergripligt. Detaljerna får de vid behov själva ta reda på. 

”Exempel från deras verksamhet”.Som sagt. Jag är en extern konsult. Jag är inte inne i deras verksamhet och jobbar och kan då av förklarliga skäl inte komma med några exempel från deras verksamhet. Inte annat än de exempel som jag fått höra under tidigare kurstillfällen, och dessa har jag försökt köra i den mån jag kan. Exemplen är det dom som kommer med i övningar och i gruppdiskussioner. Minst 1/3 av min tid ägnas åt detta, diskussioner utifrån deras verksamhet och övningar utifrån den verksamhet som de bedriver. Dessutom så vet de ju att det kommer att fokuseras på det interna arbetet mer under den tredje dagen. Jag vet inte hur jag skulle kunna utveckla det vidare? Vad kan jag göra mer? Jag vet inte! Tips tas tacksamt emot!

Och just det, ”Mycket om lagstiftning, det kan vi själva läsa oss till”. Jo, det är klart de kan. Men har de gjort det? Och hur är det med alla diskussioner och övningar som varit under de två dagarna och som de själva varit med och jobbat med utifrån deras verksamhet? Skulle de kunnat läsa sig till det med? Och om det nu är så, hur kommer det sig att de diskuterade saker så livligt (med varandra) om allt redan var självklart? Ärligt, jag förstår inte!

Jag vet att jag måste ta till mig kritiken, vilket jag också gör. Men ärligt, jag vet inte vad jag ska göra för att slippa liknande kritik efter framtida utbildningar. Jag vill så gärna bli bättre! Jag vill utvecklas! Men jag vet inte hur?

Annonser

2 thoughts on “Uppgiven föredragshållare 

  1. Hmm, tråkigt läge. Men det låter som att de hade andra förväntningar än vad som faktiskt beställts av dig. Brukar du fråga och skriva ner något om deras förväntningar i början av kursen? Annars kanske det skulle kunna vara en liten del av en lösning, för att föregå istället för att föregås… Lista vilka förväntningar de har på ett blädderblock, och direkt efter det återkoppla vilka du tror att du kommer kunna uppfylla genom det uppdrag du fått (alltså din del av utbildningen), samt vilka som kan tänkas täckas in på annat sätt (tex med fokus på verksamheten tredje dan i detta fallet). Sen kan ni oxå ha en avstämning i slutet av kursen vilka förväntningar som faktiskt uppnåtts.

    Kommentarena om att det inte var tillräckligt kopplat till deras verksamhet kanske också går att undvika med mer tydlighet om upplägg för kursen (om det går att vara tydligare…ibland blir det ju såna kommentater oavsett hur tydlig man varit). Om du inte redan gör det kan du nämna direkt att fokus på verksamheten blir (som i detta fallet) i deras egna diskussioner och helt och hållet den tredje dagen, men dina exempel kommer från andra ställen, just för att du är konsult och inte är insatt i deras verksamhet.

    När det gäller sånt de tycker att de kan läsa sig till själva kanske det är just det de skulle kunna göra, som förberedelse inför kursen. Att du sätter ihop ett material och skickar ut i förväg, och sen har ni en diskussion kring vad materialet innebär. Som förberedelse skulle man oxå kunna skriva ner de frågor/funderingar/tankar man har kring materialet, och använda det som utgångspunkt för en diskussion.

    Sen kanske det går att vara ifrågasättande redan vid beställningen? Så att beställaren verkligen får fundera på vad den vill ska bli annorlunda efter utbildningen, vilket förändrat beteende vill den uppnå. För ibland kan det säkert vara så att beställaren säger vad den vill ha för innehåll i utbildningen, snarare än att fundera på vilket resultat utbildningen ska ha och vilken effekt det ska ge. (Som i mitt jobb där det kan bli en förfrågan om att hålla i en workshop eller göra en analys, det är ju egentligen bara verktygen som går att använda, det intressanta är vilket resultat och effekt man ska uppnå, inte hur man kommer dit..)

    Lite tips på vägen iallafall, använd eller förkasta som du vill 🙂

    1. Tack för en mängd bra tips! Några av dom gör jag redan. Som det där med att fråga om förväntningar. Tyvärr så brukar det inte ge så mycket utan standardsvaret är typ ”Få lite mer information om ämnet” och ”Få veta vad det är som gäller” eller ”Uppdatering och påminnelse av det jag redan vet”. Men jag tar till mig alla tips!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s