Hotelltankar

Än en gång sitter jag på ett hotell någonstans i Sverige och försöker fördriva tiden. Hotellets wi-fi är långsamt och nerladdning/streaming är inte att tänka på. Ingen av de två böcker jag har med mig känns lockande. Jag hittar inget kul på tv. Jag funderar på att ta ytterligare en promenad (den tredje efter dagens avslutade arbete) men inser att det får räcka. Särskilt som jag är en riktig lantlolla och fegis som tycker att det är obehagligt att själv ge sig ut i mörkret. 

När jag är ute på mina tjänsteresor brukar jag mestadels köpa en sallad eller någon asiatisk take away som jag äter på hotellrummet. Jag gillar helt enkelt inte att gå på restaurang själv. Men ibland så går jag ändå. Idag var en sådan dag. Ett kvarter från hotellet finns det en italiensk restaurang och just idag ville jag bara inte gå tillbaka till hotellet och äta i min ensamhet så jag bestämde mig för att testa. Efter en lång stunds grunnande kom jag fram till att det var pizza jag ville ha. När pizzan väl var på bordet… Mmm. Det var nog något av det godaste jag hade ätit på mycket länge! Den såg kanske inte jätterolig ut, men smaken… Osten, salamin, proscuitton, den färska basilikan, tonatsåsen, den supertunna bottnen… Smakerna gifte sug i munnen och jag njöt av varje tugga. Eller nåja, jag njöt av varje tugga tills jag upptäckte ett svart hårstrå på pizzan och jag insåg med en gång hur mätt jag var. 

Jag har funderat mycket den senaste tiden på hur jag ska fördriva tiden under mina resor. Om jag kör bil så tycker jag om att lyssna på olika dokumentärer från Sveriges radio som jag laddat ner. Åker jag tåg så kollar jag kanske på någon film som jag laddat ner på telefonen. Så även gör jag på hotellet. Ofta blir det även att jag strosar runt i affärer för att fördriva tiden. Tyvärr kan det bli dyrt på sikt om man köper saker hela tiden. Det är ju inte hållbart på något vis! 

En tanke jag haft är att motionera. De flesta hotell har någon slags gym. Mina resor ger världens chans att börja motionera på riktigt. Mina promenader känns som en början. Nu är det ju mer eller mindre vår och vem tycker inte om att gå ut och känna solens löfte om varmare och skönare årstid. 

Hantverk i form av stickning, virkning etc är inget som jag är så värst intresserad av. 

Så frågan är, vad kan jag hitta på istället? 

Kommentera

