Sitter på ett hotellrum i min barndomsstad. Kom hit tidig kväll. Imorgon ska jag hålla i utbildning på ett företag i stan. Den första dagen på första omgången av en tredagars utbildning som jag kommer att hålla sammanlagt tre gånger under februari. Då staden ligger så pass långt bort från Göteborg och vi kommer att börja redan kl 8:00 så fick jag vackert lämna min familj redan idag, en söndag. Detsamma blir det vid de två kommande tillfällena. Kul värre. Men vad göra? 

Den närmaste tiden kommer det bli mänga nätter på hotell. Dels så är det denna utbildning, dels så är det utbildningar på annan ort, då bland annat Stockholm. Eller om man ska vara riktigt riktig så är det inte i självaste Stockholm utan i en av dess grannkommuner 

Visst är det jobbigt med resor och hotellövernattningar och att vara ifrån familjen! Men samtidigt så finns det vissa fördelar:

  • Man brukar få sova en hel natt utan några småtjejer som väcker en när de kryper upp hos en eller som behöver tröstas mitt i natten efter en mardröm eller tappade nappar eller…
  • Man får i regel sovmorgon 
  • Just denna resan får jag möjlighet att träffa mamma och kolla till henne 
  • Hotellfrukost 
  • Man uppskattar familjen extra mycket när man kommer hem efter att ha saknat dom så!
  • Miljöombyte förnöjer
  • Ibland så får man gott om plats att bre ut sig på 

Nackdelarna:

  • Man är ifrån familjen! 
  • Saknaden! 
  • Traktamente räcker inte alltid till att betala mat och liknande
  • Jag blir så trött av att resa
  • Egen säng är ändå bäst!
  • Borta bra, men hemma bäst!
  • Om man glömmer något hemma, tex viss utbildningsmaterial, blir det ibland svårt att fixa till det hos kunden
2 thoughts on “

  1. Jag tror det spelar in en del hur ofta man reser oxå, och kanske hur stort behov man har av att vara ensam eller ha egentid. Jag älskar resor i jobbet, tycker det är skönt att både komma ifrån kontoret och hemifrån ibland, framförallt när det innebär övernattning. Hinner sällan börja sakna familjen utan njuter av att ha en jättestor säng för mig själv, kunna kolla oavbrutet på nån serie från mobilen, få god ordentlig frukost ordnad, sovmorgon… Fast med övernattning är inte så ofta. Fast jag har haft lyxen att kunna åka till nästan alla ställen med tåg så då är resan i sig avkopplande tycker jag, jag skulle definitivt inte gilla att behöva köra bil överallt… Och hålla på och resa varje vecka skulle inte vara något drömscenario precis. Runt en resa i månaden är perfekt tycker jag 🙂 Fast dessvärre styr man ju inte riktigt över det själv…

    1. Nej, man gör ju tyvärr inte det. Eller till viss del kan jag göra det, men på sikt kan jag ju inte hålla på och tacka nej till kunder.

      Att komma iväg, bo på hotell (om det är ett bra sådant), få sova hela natten osv är helt klart inte helt fel! Men för tillfället kan det kännas som om det är i mesta laget…

Kommentera

