Reflektion 

Jag kan börja med att varna känsliga personer med en gång, jag kommer att göra reklam i detta inlägg, om än jag inte får något för det. Varken pengar, varor eller något annat. Det är ingen som bett mig om det och jag får inget annat ut av det, annat än att jag rekommenderar något jag gillar. 

Efter en god natts sömn skulle man kunna tro att jag skulle varit pigg idag, men icke. Kanske är det allt resande som börjar ta ut sin rätt? Jag vet inte. Hela dagen har jag känt mig enormt trött och matt. Men nu är jag på väg hem. Sitter på tåget hemåt. 

Och det är här jag kommer göra min första rekommendation (/reklam beroende på hur man ser på det). För andra gången inom loppet av fem dagar åker jag med mtr express. De senaste veckorna har det även blivit några resor med SJ och frågar man mig så är den förstnämnda vinnaren. Enligt mig så slår de SJ på alla följande punkter:

  • Komfort
  • Utrymme (nu är ju jag i och för sig inte så lång med mina 161 cm så där ska man kanske inte lyssna så mycket på mig) både vad det gäller ben och för bagage och
  • Interiör (fräschare och nyare tycker jag det känns som)

Men mest av allt slås jag av hur bra de är på att informera. Jag och den kvinna som sitter bredvid mig diskuterade det tidigare, vi hade inte ens lagt märke till att tåget hade saktat ner när lokföraren informerade om att vi var tvugna att sakta ner farten då det pågick banarbete en bit. När vi hade passerat arbetet så fick vi återigen information men denna gång om hur stor förseningen blev. Både idag och sist jag åkte med dom så slås jag av all den information som vi som passagerare får, och hur snabbt vi får informationen. Jag har aldrig upplevt detta med SJ. Tillexempel när jag åkte hemifrån i måndags så skulle tåget åka förbi samma banarbete. Ingen information. Ingen information fick vi heller från personalen om att det bara var en av tre toaletter som fungerade i hela tågsettet. Vid ett tillfälle passerade en av ombordpersonalen min plats, pratandes i telefon och då hörde jag att alla som skulle vidare mot Stockholm efter en viss ort skulle få byta till några nya vagnar (jag misstänker att det var pga toalettproblemen). Den informationen fick vi först mycket senare när vi började närma oss den station där bytet skulle ske. Och med ”mycket” menar jag kanske två timmar senare. 

Visst, personalen ombord på SJ var också trevliga och försökte göra det där lilla extra. Tyvärr dock bara mot vissa. Vissa kändes bemötandet riktigt arrogant och på gränsen till otrevlig. 

En annan sak som jag vill rekommendera är Trygg Hansa. Visst, vi har drulleförsäkring, men ändå, jag är glad över att vi har det. Förra hösten så blev jag, som någon med gott minne kanske minns, av med min vigselring. Jag fick en ny på hemförsäkringen. Visst, det var en viss självrisk, men ändå. Nu har jag återigen fått glädje av den. För ett par veckor sedan var vi och hälsade på min äldsta systerdotter och hennes familj över helgen. Jag skulle gå och lägga Lillasyster men innan det skulle jag gå och kissa. På väg till toan funderade jag på om jag skulle gå tillbaka dit vart vi hade suttit för att hämta min mobil, men bestämde mig för att låta bli. Jag skulle klara av läggningen utan mobil. Och det gjorde jag. I nästan två veckor. Mobilen låg nämligen inte kvar på bordet, utan den låg i min bakficka. När jag skulle ta av mig byxorna så åkte telefonen ur fickan och raka vägen ner i toalettstolen. Och så var den död. Jag som i vanliga fall aldrig tar med mig telefonen till jobbet! Så med värsta farhågorna så ringde jag till Trygg Hansa och tur var väl det, det skulle gå på försäkringen!

Det mest lustiga i denna historia är att när jag i måndags morse, innan jobbet, skulle hämta min telefon (eller snarare utbytestelefon) så hade jag på Mix Megapol i bilen och då pratade de just om telefoner som tig sig ett bad. Man fick även ringa in om det, och alla var rörande överens om att det inte var något som man kunde få ut något på försäkringen på. Nu ringde jag aldrig in, men jag hade ju bevis på det motsatta! Så, dagens andra rekommendation är Trygg Hansa och deras drulleförsäkring!

Kommentera

