Klämdag

Återigen börjar det stocka i halsen och näsan. Säg inte att jag återigen ska bli förkyld! Jag har fått mer än tillräckligt av den varan för den här säsongen tycker jag! 

Idag är det klämdag och de allra flesta har nog varit lediga. A var det. Och barnen. Jag däremot åkte till jobbet som vanligt tidigt imorse för att jobba min halvdag. Måndagar och fredagar jobbar jag halvdag och är föräldraledig andra halvan. Visst, jag hinner inte göra så mycket som jag gjorde innan jag gick ner i tid, men ändå är det ett val jag absolut inte ångrar då dessa två dagar kan jag i alla fall någotsånär koppla bort jobbet när jag åker från jobbet. Något jag inte riktigt kan veckans övriga dagar… 

Något som jag dock stör mig enormt på är en kollega som jag jag rätt mycket att göra med och som inte kan förstå att jag är föräldraledig dessa dagar på eftermiddagen och att jag därmed inte kan boka in några möten då. Om och om igen skickas det inbjudningar till olika möten dessa eftermiddagar. Om och om igen förklarar jag att jag inte kan då jag måste hämta ungarna då jag jag gått ner i arbetstid. Men det tycks inte personen ifråga ta till sig. Idag så såg jag tex att denne person hade försökt ringa mig på eftermiddagen. Då hade jag ändå i onsdags efter ett möte sagt att jag skulle jobba idag, men bara på förmiddagen, så som jag gör numera på fredagar. Jag hade även svarat på ett mail från denne där jag hade fått en fråga om jag kunde vara med på ett möte en måndag eftermiddag framöver. Jag hade erbjudit mig att kunna sluta en halvtimme senare än jag brukar och köra mötet över lunch då jag sedan var tvungen att åka och hämta barnen i och med att jag är föräldraledig då, men då fick jag istället ett surt svar om att var det inte en fråga som jag borde vara intresserad av att få löst och var det inte jag som ansvarade för frågan. Jo, det är det ju, men jag har blockat dessa eftermiddagar i min jobbkalender så om man vill så kan man ju se att jag inte är tillgänglig då. Förutom att jag har sagt det otaliga gånger att jag inte jobbar måndag- och fredagseftermiddagar. Dessutom så har jag bokat in privata saker dessa eftermiddagar, som jag inte kan flytta på hur som helst i och med att det är saker med barnen. Jag ska ta och svara på det där mailet på måndag. Jag ska nog till och med ta och ringa och muntligt försöka få till en lösning. Men jag ska inte ge mig in på några förklaringar. Dels så får jag ju inte för min chef, dels så ser jag inget syfte i det. Alla de gånger som jag redan sagt att jag är föräldraledig måndags- och fredagseftermiddagar och det ändå inte fastnat så lär väl inget jag säger eller gör hjälpa slanten att falla ner. Så frågan är, vad ska jag göra? Jag förmodar att det bästa vore att ignorera det, men hur mycket jag än försöker så lyckas jag inte det till fullo. Det är helt enkelt lättare sagt än gjort 

Kommentera

