Att vara tillags

Sitter och grubblar. Är jag verkligen så annorlunda? Och kan jag bli sådan som det förväntas av mig? Jag vet inte. Tvivlet är stort. Samtidigt så vill jag få det att fungera. Men likväl… 

Som tillexempel:

Jag kan inte hjälpa, men blir jag eller det jag gjort kritiserat på ett sätt som visar att kritiken beror på ett missförstånd så vill jag förklara. Som igår. Jag och min chef var på ett externt möte och vid ett tillfälle så nämner hon att hon har fått frågor om en sak som jag är ”ägare” till. När jag ville veta lite närmare om vad det handlade om så förstod jag snabbt att det hela handlade om ett missförstånd. I och med att jag såg att det hela var ett missförstånd så försökte jag så gott jag kunde förklara hur det egentligen var, men när jag kände att jag inte riktigt kunde formulera mig så föreslog jag att vi skulle sätta oss ner en annan dag när jag hade tillgång till själva materialet så skulle jag då kunna förklara bättre hur det egentligen låg till. 

Idag fick jag höra att jag hade blivit brysk och ”kantig” när saken kom på tal. Jag skulle tydligen inte försökt förklara utan istället tagit till mig åsikterna (även om det var andrahandsinformation och snarare att ”någon har sagt att någon annan har sagt…” än konkret information) och försökt göra något åt det. Nu har jag lovat att försöka göra så framöver. Men jag vet inte. Det känns så fel för mig. Varför låta missförstånd kvarstå? Är det inte bättre att reda ut dom? Nu har jag lovat göra så och jag kommer försöka göra så. Jag är rädd för att jag kommer att gå under genom att göra så. Jag har svårt att gå vidare om allt inte är utrett och än svårare är det om någon är sur/irriterad/missnöjd på mig eller något som gjort och/eller ansvarar för och det enbart på grund av ett missförstånd. För mig känns det så främmande att säga att jag ska ta en sak vidare om jag ser att det enda man kan göra är att reda ut missförståndet.  Men jag får väl ta och lära mig. Jag måste lära mig. För tydligen så är det omvärlden är. 

2 thoughts on “Att vara tillags

  1. Jag tycker det låter som en av härskarteknikerna du länkade till på LinkedIn – hur du än gör blir det fel. Jag hade oxå reagerat som dig, det låter som en vanlig och sund reaktion!

Kommentera

