Skolans värld

För 16 år sedan jobbade jag inom skolans värld under tre terminer. En termin var ett fast vikariat på en högstadieskola och jag  hade matte- och no-ämnen, de två andra terminerna var det timvikariat i grundskolans samtliga klasser och samtliga ämnen utom franska och slöjd. Ja, jag höll till och med en gång i en spanskalektion fast jag själv inte kunde spanska. Vid tre tillfällen blev jag erbjuden fast tjänst. Vid tre tillfällen tackade jag nej. Jag tackade nej då jag kände att även om jag lyckades nå fram till eleverna på ett bra sätt, trots att jag fick bra kontakt med eleverna, trots att jag älskade undervisandet och jag njöt av att se eleverna utvecklas, så var nackdelarna med läraryrket alltför stora och jag tackade nej. Vid två av dessa tillfällen tackade jag nej till en fast lön och valde timvikariat där jag som bäst kunde komma upp i halvtid… Den tredje gången tackade jag nej då jag själv skulle sätta mig i skolbänken. 

Redan för 16 år sedan fasade jag för hur miljön i skolorna var. Bristen på respekt för andra, den egoism, nonchalans och brist på intresse från elever och föräldrar. Att jag, trots min brist på lärarexamen lyckades bli erbjuden fast tjänst som lärare berodde nog mycket på att jag lyckades hålla fattningen och att jag lyckades hålla uppsatta gränser för vad som var ok och vad som inte var ok inne i klassrummet. Jag tror att frågan jag fick av elever vid ett flertal gånger under dessa tre terminer förklarar allt: 

”Har du gjort lumpen, eller..?”

Hur som, denna brist på studiero/arbetsro var stor redan då, för 16 år sedan, och jag tror inte att det har blivit bättre på senare  år. Mina misstankar bekräftas när jag läser Isak Skogstads inlägg. Isak är ordförande för Lärarnas riksförbunds studerandeförening. Inte konstigt att kunskapsnivåerna hos våra unga sjunker för varje år som går. 

Kommentera

