Att förstå andra

När andra tycker och tänker annorlunda jämfört med mig vill jag som oftast förstå hur de tänker

Häromdagen så diskuterade jag med en kollega, och än en gång förvånades jag över hur folk egentligen tänker. Den här kollegans man fyllde 50 och de hade fått tag på biljetter till operan. Visst, de hade fått dom gratis, men de hade ändå sett fram emot att få komma iväg, gå på föreställningen och kanske även ta sig en bit mat på stan i samband med besöket. Men så blev det inte. Folk kom hem till dom, oanmälda, för att fira honom. Och trots att kollegan och hennes man försökte förklara att de hade tänkt åka på operan så gjorde inte gästerna några som helst ansatser till att åka hem till sitt. Födelsedags”barnet” och min kollega ville inte handgripligen kasta ut sina vänner så det slutade med att de missade hela föreställningen. 
Jag kan erkänna att jag blev irriterad över detta när jag hörde det. Dels för att dessa vänner inte hade hört av sig innan och kollat med åtminstone min kollega inse hade några planer eller om de kunde komma över, dels för att dessa vänner inte respekterade att värdparet hade annat inbokat. Jag tycker inte att det är fel att åka förbi några nära vänner, bara så där, utan förvarning, en vanlig dag, men ens födelsedag, och då särskilt den dagen man fyller 50 är inte vilken vanlig dag som helst. De flesta har nog något inplanerat då. Och är det så att de tänker ha bjudning då och en annan inte är inbjuden, ja, då kanske det finns anledning till det. Och oavsett om det är ens födelsedag, eller ”en helt vanlig dag” så respekterar man dom man besöker om de säger att de hade annat inplanerat, man åker vidare och låter dom göra det de hade tänkt. 
Så tycker jag! Vad tycker du?

Kommentera

