Så ett frö

Den där känslan när man har sått ett frö och man sedan ser en liten grodd kika fram… Den där känslan när man har sått ett frö och tiden går och allt tyder på att det inte blev någonting, man ger upp, och så, en dag, så ser man jorden. Det är inte bara jord. Det är inte ens en grodd, det är en liten miniplanta som tagit sig och vuxit sig större. Den känslan…
Den känslan fick jag idag på jobbet. Jag hade en idé. Till en början togs den väl emot, men sedan så förvrängdes den totalt och kvar fanns bara en liten, liten skugga av det som varit. Jag försökte vända och vrida på det för att få med mig den som bestämmer, men utan resultat. Även när jag nämnde idén för andra så avslogs den. Och tillslut fick jag till och med en skarp tillrättavisning. 

”Vi var ju överens…”

Nej, jag hade min åsikt. En annan åsikt. Och jag försökte sälja olika varianter på min idé. Utan resultat. Så idag var jag inbjuden till ett möte. Jag trodde att det skulle vara ett planeringsmöte enligt den svaga skugga av min idé som hade sagts att det skulle bli. Jag hade fel. Idén hos de personer som driver frågan nu var på samma spår som jag hade varit inne på! Ok, jag får inte driva det. Jag är bara en sidofigur. Men ändå. Det var min idé. En idé som jag trots allt hade lyckats sälja, trots att det känts som om den inte varit väl mottagen överhuvudtaget. Det kanske den inte är när det väl kommer till de som tar besluten. Men dessa personer som jag ändå träffade idag, de tycktes anse att det var en jättebra idé. Att det skulle bli jättekul. Visst, jag kommer med hög sannolikhet inte få något cred för det hela, men ärligt talat så spelar det inte så stor roll. Min idé kanske trots allt kan ha blivit väl mottagen. Och då hos några av dom som jag mest känt motstånd ifrån! Och just nu så räcker det för mig. Det och att både min chef och vd:n, om de bara tänker efter. Om de letar i sina minnen så kommer de komma ihåg vem det var som sa det först.

Kommentera

