Vabbruari eller månaden då far-/morföräldrar är guldvärda

I förra veckan blev Lillasyster hemskickad från förskolan då hon kräktes. Vi misstänkte inte magsjuka utan förkylning som bröt ut, och den teorin förstärktes under veckan när hon verkade vara helt ok med magen (och aptiten) men med en allt snorigare näsa. Snäll svärmor som jag har så erbjöd hon sig att ta barnen, och det gjorde hon sedan också hela veckan. Vi var lite fundersamma om vi verkligen skulle låta henne ta barnen och riskera bli smittad men vi blev övertalade och så blev det så. Lillasyster höll sig pigg och på gott humör ända fram till fredagen då vändningen tycktes va. Fredagen var enligt svärmor den enda dagen som hon trodde att liten inte hade orkat med förskolan, de övriga hade hon varit pigg och glad.

I helgen har E klagat över trötthet och huvudvärk, men vi trodde mest att det berodde på att hon inte velat göra saker som vi vuxna bestämt att vi skulle göra, saker som att städa och åka och handla. Hon blir alltid trött då… Huvudvärk brukar hon och för sig inte beklaga sig över, men vi reflekterade inte över det något nämnvärt. Inte förrän nu på kvällen när hon skulle gå och lägga sig och hon själv noterar att hon känns varm om kinderna. Jag känner efter, börjar ana oråd och hämtar termometern. Mycket riktigt. Feber. Vi meddelar ridskolan, förskolan och svärmor (hon skulle haft Lillasyster även imorgo och vi meddelar att det inte behövs). Svärmor erbjuder sig att ta även E. Vi bestämmer oss för istället att vi tar det själva. Det känns inte bra att smitta ner hans föräldrar. Visst, de kan redan (med stor sannolikhet) ha blivit smittade redan i förra veckan av Lillasyster, men ändå. Samtidigt så känns det lite konstigt att vi tar det nu, men inte Lillasyster i förra veckan. Skillnaden som vi ser det är att Lillasyster ändå var rätt pigg, E brukar bli rätt trött och matt och orkar inte så mycket när hon är dålig. Då är det bättre att hon får vara hemma och ta det lugnt tillsammans med en av oss föräldrar (och lillasyster förstås). Jag jobbar ju dessutom halvdag imorgon så då kan A vara hemma halva dagen imorgon och jag har min halva som planerat. Beroende på hur hon känner sig imorgon får vi se om se om det på tisdag blir förskola, hemma eller hos farmor. 

Jag läste idag i Expressen på nätet denna debattartikel  om just ”vabruari”. Jag kan till stora delar hålla med, många är alltför snabba att skicka sina barn till förskola/skola efter sjukdom, men samtidigt, är det inte så att de flesta av oss vuxna i allmänhet också är lite väl snabba att också gå tillbaka till jobbet?  Jag erkänner, jag är inte mycket bättre jag. Men samtidigt, det är många som har det så som A och jag har det, är det så att vi är borta så är det ingen annan som gör jobbet åt oss. Och jobbet försvinner inte. Istället så växer berget. Och vissa krav försvinner inte, inte heller vissa deadlines. Produktionsstart av en produkt flyttas inte bara för att vi råkar ha sjuka barn. Myndigheternas tidsatta krav ändras inte bara för att en förälder måste vabba. Inte heller vissa andra krav.  Och så vidare. Men för allt i världen, notera att jag inte på något vis tycker att det är ok att lämna sjuka, smittsamma barn til förskola/skola. Och kanske är det så att jag överreagerar och läser in mer i texten än vad det står, men känns det inte lite som debattartikelns författare Johannes Maxweller lite diskret försöker få fram att det heller inte är ok att lämna sina sjuka barn till far-/morföräldrarna utan att man även då signalerar till barnen att de inte är viktiga. 

Jag vet inte, jag tror att mina barn vet om och märker i vardagen hur viktiga de är för mig. Visst skulle jag kunna stanna hemma med dom, men samtidigt, då skulle jobbet ligga och oroa i bakhuvudet på mig och jag skulle riskera att bli stressad och oroad. Och jag tror ärligt talat att mina barn i vardagen, varje dag  får bevis för hur enormt viktiga de är för mig och hur mycket jag älskar dom

Kommentera

