Saker man inte visste att man behövde

Ibland så upptäcker man saker som man inte visste innan att man behövde. 
När E var liten var det en vän som tipsade mg om sådana där dukar som ska fånga upp överskottsfärg när man tvättar. Jag var dock lite skeptisk men så köpte jag sådana en gång och efter det har jag fortsatt använda sådana. Jag fattar inte hur de fungerar men de tycks fånga färg. På förpackningen står det

”Tvättduken fungerar som en magnet som fångar upp färgerna och smuts innan den sätter sig på andra plagg”

Idag så tvättade jag först en maskin mörk 40. Jag missade att ta ut tvättduken och den fick hänga med även nästa omgång som bestod av rosa/orange/rött/lila, även det 40 gradig tvätt. När jag hängde upp den omgången hittade jag dessa tvättdukar

  Helt klart så fastnar det färg på dom. Men skulle den ha fastnat på de andra kläderna om jag inte haft med tvättduken? Eller skulle färgen följt med vattnet ut i avloppet? Eller, är det tvättdukarna som gör att färgen släpper från plaggen? 

Kommentera

