Nu har jag jobbat tre dagar på detta året och jag känner mig rätt trött, omotiverad, oengagerad och bara allmänt less. Den hoppfullhet jag kände innan jul är nu som bortblåst. Eller litet uns av det finns ju kvar, och egentligen så tror jag att det kan bli bra, men all energi, all lust lyser med sin frånvaro. Kanske kan dagens medarbetarsamtal bidra till känslan, men jag tror inte att så är fallet. Inte sådär jättemycket. 

Medarbetarsamtalet ja… Jag avskyr sådant! Och särskilt den här gången när det gågna året har varit som det varit. Jag lyckades inte fylla mina mål. Jag lyckades överhuvudtaget inte prestera i närheten av det jag presterat tidigare på mina tidigare jobb. Kul då att se tillbaka. 

Min chef hade även lagt till några extra frågor i vår diskussion. Bland annat vad som var mina starka sidor. Hmm. Det kunde jag inte ens svara på. Det jag en gång vetat att jag var bra på, det jag av mina tidigare chefer och kollegor har fått höra att jag är bra på har jag nu hört raka motsatsen. Hur kul är det? Jag har alltid varit bra på att leverera. Jag har alltid fått höra att jag är pedagogisk och intressant föreläsare. Jag har alltid fått höra att jag är ödmjuk, lyhörd och bra att göra med. Att jag är kunnig, engagerad och att jag kan motivera andra. Men nu…

Ny har 2015 varit ett jobbigt år. Jag får försöka se på det som ett mellanår. Det har varit tufft med konflikterna, att komma tillbaka till en ny chef (där den förre chefen var enda anledningen till att jag blev intresserad av jobbet över huvudtaget) och att sedan byta chef en gång till och denna gång till någon som gått bakom ryggen och som nervärderat mig framför ett gäng högre chefer. Det har varit jobbigt att veta att man sitter där man sitter (rent fysiskt) på nåder och att man kommer att få sitta någon annanstans någon gång, ingen vet när eller vart. Det har varit jobbigt att få höra 

Du ska ut härifrån! Du får inte sitta här längre! Jag skiter i vart du sitter, det får ni i din grupp fixa! Du får vi prata med din chef!

Det har varit jobbigt att bli beskyld för att göra och säga saker som totalt strider mot ens personlighet och allt det man tror sig vara. Det har varit jobbigt att någon har upplevt att man är ett praktarsle. 

Det har varit jobbigt att bli behandlad som någon slags springpojk och sekreterare,  inte som den expert man en gång blev anställd som. 

Det har varit jobbigt att alla ens förslag och idéer har fått avslag, i vissa fall till och med trots att de som praktiskt kommer i kontakt med idéerna  har efter att ha fått testa på dom, varit mycket positiva och ansett att de har varit bättre än det befintliga. 

Det har varit jobbigt att hela tiden stöta på motstånd, motvilja och återvändsgränder. Tillslut har jag inte orkat backa, tänka om och tänka om på nytt. 

Det har varit ett tufft år. Det måste vara ett mellanår som jag nu lämnar bakom mig.

Jag fick även höra att jag kan bli kort i tonen när jag eller mitt arbete ifrågasätts.  Det är jag fullständigt medveten om. Men samtidigt så vet jag inte hur jag ska reagera. Ska jag bara glatt nicka och säga amen och lova förbättring? Hur gör andra? Samtidigt så vet jag ju också att även om jag mest minns all negativ kritik som jag har fått så har jag av en extern person som jag har mycket att göra med i mitt jobb, fått höra att det är bra att jag säger ifrån. Att jag inte låter trampas på hur som helst. Och denne personen har ändå sett mig i vissa situationer där jag vet att jag blivit mycket irriterad. 

Jag får helt enkelt fundera på det där. Och jag får fundera på vad jag kan göra annorlunda. Och jag får kanske ta och diskutera det med folk som jag känner att jag kan lita på. 

Och jag får hoppas att 2016 blir helt annorlunda, att 2016 blir mycket bättre

Kommentera

