Nu är det jul 

…klockan har ändå passerat midnatt och datumet har ändrats till den 24:e december. Julkänslan vill inte riktigt infinna sig trots dagens slutstädning inför julen av huset, trots söndagens inköp (och sågning) av gran, tisdagens påklädning (heter det verkligen så?) av densamma  (med en överentusiastisk Lillasyster som fullkomligt älskade klä gran och en nästan lika glad E som har tjatat om det i veckor och en extraglad mormor som får för första gången fira jul med sina yngsta barnbarn), trots ett julpyntat hus, inslagna klappar, pysslande och bakande i köket, trots allt annat som gjorts och som hör till. Jag vet inte om det är för att vi är hemma eller för min andra brutna tradition. Sedan jag träffade A för 15 år sedan är det bara en jul som vi inte firat på gården i Värmland och det var nog E:s första jul. Min andra ”jultradition” är att vara dunderförkyld på jul vilket jag, peppar, peppar tycks slippa i år. En ”tradition” jag haft i, jag vet inte hur länge men det är läääänge! Eller är det så enkelt att med regn och 9-12 plusgrader så är det svårt för julkönslorna allmänt att infinna sig?

  
Ivrig Lillasyster ”klär granen”

En gran som vi själva (nåja, A) valde ut och sågade ner. Färsk är den i varje fall!

 

Och ja, den är stor, vi fick ta ner den både uppe och nere för att få plats med den 😉 

Kommentera

