Första advent

”Det första ljuset brinner, det första i sitt slag. Jag ser den lilla lågan och känner mig så glad…”

Första advent är här och julen knackar snart på dörren. Snart är det dags för julkalender, både för stora och små. Jag förstår inte hur det alltid lyckas men E har alltför många. Förra året så öppnade hon inte sista luckorna i sin chokladkalender förrän flera veckor efter jul. Det var ju så många andra roliga kalendrar att öppna ju!

Till och med jag har kalender och då inte bara en utan två! Även i år fick jag en från The Body Shop från finaste svärmor i födelsedagspresent. Förra året försökte jag dagligen lägga i dagens innehåll här i bloggen, men så blir det nog inte i år. Jag har fullt upp som det är… Den andra kalendern är en trisskslender som jag också fått. Vi förse om det blir någon vinst på den.

Igår hade vi en skön, avkopplande familjedag. Först ett besök hos guldsmeden för att beställa en ny ring till mig. När E var liten så höll jag på och bytte blöja på henne och tog då alltid av mig ringen för att slippa få hudkräm och bebisbajs under ringen. Ofta fick hon leks med ringen under tiden, så även denna gång. När hon fortfarande låg kvar på skötbordet upptäckte jag att ringen var borta. Och är så än idag. Så nu var det dags att införskaffa en ersättningsring. 

Efter det så hade vi bokat bord på Incontro för brunch med A:s föräldrar. Brunchen var verkligen jättegod, om än väldigt ”vuxen” med starka smaker. Som tur var så fanns det pannkakor till barnen. Efteråt tog vi en sväng till Liseberg. 

Dagen idag har vi bara varit hemma. Men det är inte så ”bara” då vi har ägnat hela dagen till att städa. Nu var det dags för en ordentlig storstädning. Tyvärr är vi inte helt klara men adventsstjärnorns och adventsstakarna är ändå framplockade och placerade på sina platser. Lillasyster tycke de var väldigt fascinerande och fina och gick och kollade länge på dom. Kul att se hur hon tänker på olika saker och hennes reaktion. Nu återstår att se hur vi ska fixa ned julen också och om vi lyckas få till någon Tomte. A:s bror har varit tomte de senaste åren men E börjar nu bli så pass gammal att hon riskerar att upptäcka vem som gömmer sig bakom masken. Vi kommer i varje fall vara hemma i jul (antingen hos oss eller hos A:s föräldrar, men i alla fall hemma i trakterna) så jag hoppas att vi lyckas lösa det på något vis. Man ska kanske fråga grannarna om de vill ”byta tomte” med oss om även de är hemma? Vi får se. Det är ju ändå några veckor kvar

Kommentera

