Jag vet att det kan bli väldigt rörigt och obegripligt det här, men jag behöver få ut det. Så du behöver verkligen inte läsa detta, du behöver inte heller försöka förstå. Om du inte väldigt gärna vill. Jag skriver detta inlägg bara för att reda ut saker och ting för mig själv
Det är aldrig en persons fel att två träter. För att det ska bli bra så behöver oftast både två  aktivt försöka göra situationen bättre. Då måste både inse att man är två om det. Att både behöver anstränga sig. Det räcker inte att bara en person gör det. 

Om det är en person som säger att denne är beredd att göra vad som krävs gör att det ska bli bra och sedan går med på både förslag som man tror på kan lösa situationen och förslag man inte tror, plus föreslår några ytterligare åtgärder så känns det i min värld att denne verkligen försöker och vill göra saker till det bättre. 

Däremot om man säger att man vill göra saker bättre men protesterar mot de flesta förslag och kommer inte med egna, ja, då tycker i alla fall inte jag att något tyder på annat än att denne personen varken vill eller försöker. Eller kommer att försöka. 

När en person kommer med ett förslag till en lösning till ett gemensamt problem, då betyder det inte att det är beslutat. Särskilt som denne vid ett flertal tillfällen säger att det är just ett förslag. 

Om en grupp personer kommer med ett förslag på lösning på problemet så kan inte en person komma och säga att denne representerar denna gruppen och att de ifrågasätter förslaget.

Nu när jag har hamnat i flera konflikter den senaste tiden med ett antal personer så funderar i alla fall jag varför det har blivit så och vad jag kan göra åt saken och vad det är som gör att det blir så. Kanske borde även andra tänka i dom banorna? Men så är nog inte fallet hos många. För det är ju alltid alla andras fel, inte ens eget. Eller? 

Kommentera

