Lilla mamma

En lång dag börjar lida mot sitt slut. Vi tog en tur till min barndomsstad för att träffa min mamma, min yngsta syster A med familj inklusive svärson och så min äldsta systerdotter D med familj. De hade bokat bord på ett ställe där vi sågs för att äta lunch tillsammans. Det var härligt att ses allesammans, det händer ju inte så ofta. Efteråt åkte vi en sväng till min systerdotter J (A:s dotter som också var med och åt) och hennes nyblivne sambo och kikade på deras nya lägenhet där det blev lite kaffe innan jag, A och barnen körde hem mamma och tittade även in en sväng hos henne. 

Lilla mamma…. Stundvis är det så lätt att glömma bort hennes sjukdom men stundvis så blir man återigen påmind. Som när hon började prata finska med min svåger utan att förstå att hon gjorde det (han kan inte finska). Och när hon blev informerad om det så kunde hon inte byta till svenska trots att hon trodde att hon gjorde det. Eller när hon kom och frågade mig vad presenterna  till E och Lillasyster hade kostat. En present som syrran hade köpt tillsammans med mamma. När jag svarade att det var ju hon och syrran som köpt presenten så verkade hon förstå det, men mycket snabbt insåg jag att så inte var fallet då hon frågade om hon hade betalat pengarna för presenterna till mig… Visst är det lite gulligt, men samtidigt är det så skrämmande. Och om jag tycker att det är skrämmande, vad ska då hon tycka?
Något helt annat. Jag drömde i veckan att J (systerdottern som vi gjorde husesyn hos) var gravid. När vi satt oss ner på restaurangen så gjorde hon en rörelse över magen, en rörelse som fick mig att haja till. Är hon…? Många kvinnor är ungefär lika gamla som sina mammor när de själva föddes och det stämmer ju i detta fall. Och tydligen hade hennes sambo nämnt samma sak. Den som lever får se…

Kommentera

