Den senare tidens händelser väcker till debatt. Sveriges agerande i dessa oroliga tider, präglade av flyktingkrisen i Syrien och dess grannländer, i Europa och inte minst här i Sverige väcker känslor, tankar och funderingar. En av de saker som jagg personligen förfäras mestöver hur en grupp människor dras över en kam. Bara för att en person, eller en del av en grupp gör/tänker/agerar på ett visst sätt, så verkar vissa tro att alla andra i den gruppen gör detsamma. Detta gäller i de allra flesta grupperingar. Motståndare till den svenska flyktingpolitiken skriker om att flyktingarna är otacksamma, att de kommer hit för de svenska bidragens skull etc. Samtidigt skriker förespråkare för ökad flyktingmottagning om att alla som oroar sig över mottagningen och hur Sveriges ekonomi ska räcka till att ta hand om alla nyanlända,  är rasister osv. Jag ser att det finns alla zoner däremellan. Alla flyktingar är inte idioter som är otacksamma guldgrävare som är ute efter att islsmisera Sverige, även om vissa kanske  är det, lika lite som jag ser att alla som känner sig restriktiva till flyktingpolitiken är rasister. Jag ser att vi alla är individer, med olika åsikter och syn på saker och ting beroende på vem man är som person, de preferenser man har, ens tidigare erfarenheter och kunskap. Och oavsett hur dum man än tycker att någon annan är så är det inte ok att begå våldshandlingar mot en annan person. Varken fysiska eller psykiska sådana. Aldrig någonsin. 

Med detta som bakgrund så vill jag lyfta upp detta inlägg som Sverigesdemokraternas Jimmie Åkesson skrev tidigare idag på Facebook. För även om jag tycker att det parti han är partiledare för är skrämmande, trots att han har både sagt och gjort saker som jag absolut inte kan säga att jag tycker är rätt och riktigt, så har han i detta inlägg så rätt i det han skriver. Och då syftar jag främst på denna del: 

Jag förstår att frustrationen är påtaglig. Men: vad tror man sig uppnå genom att sätta eld på byggnader och riskera oskyldigas liv? Vad anser man sig vinna på att använda ett språkbruk som ytterligare förråar debatten? Vad blir bättre av att hota och bruka våld mot meningsmotståndare? Sanningen är, att ni som ägnar er åt detta inte uppnår någonting. Men ni förstör. Ni förstör samhället. Ni attackerar samhället på djupet. Begriper ni inte det? Är ni så självupptagna att ni inte är kapabla att se det ni gör i ett större sammanhang? 

Vi bär alla ett ansvar för hur samhället utvecklas. Jag har ett ansvar, liksom alla som deltar i det offentliga samtalet på olika nivåer har ett ansvar. Det är fullt legitimt att visa sitt missnöje med regeringens politik. På samma sätt är man fri att tycka att jag och mina partivänner är riktiga dumskallar. Men, man har ett eget ansvar för hur man ger uttryck för sina uppfattningar. Ingen är tvingad att uttrycka sig på ett sätt som förstärker hat och rädsla. Ingen har rätt att utöva våld. Mordbrand och hot är grov brottslighet som ska bestraffas. Brottslighet med politiska motiv ska bestraffas särskilt hårt, eftersom det skadar inte bara ett enskilt brottsoffer utan hela samhället. ”

Jag erkänner att det mesta som kommer från Sverigedemokraterna och deras anhängare är i mina öron ren skit. Men jag är kvinna nog att erkänna när jag hör/ser något som är bra. Få människor är rakt igenom onda. Få är rakt igenom goda. De allra flesta av oss är förhoppningsvis någonstans däremellan och då allra helst övervägande på den goda sidan

Kommentera

