Rätt väg att gå?

Såg idag att det fanns en namninsamling för att kommunen skulle låsa alla skolor och förskolor och att bara behöriga skulle få tillträde dit. Personligen så känner jag mig kluven till det. Särskilt till att ha det på förskolor. Hur skulle man göra rent praktiskt? Kodlås är nog ett bra alternativ men dessa förutsätter ju att alla har koden och då den rätta koden. Och att koden inte hamnar hos en obehörig. Och att den byts ut regelbundet. Och att alla verkligen får den nya koden. Nej, jag vet inte… Jag ser ju fördelarna men även problemen. Kanske är det jag som målar fan på väggen? 
Sedan är frågan hur man skulle göra på skolorna? Snurrdörrar som bara en person kan passera igenom åt gången och kod/tagg/kortsystem som är individuell för varje enskild behörig person? Så som man idag har på många arbetsplatser? Men hur gör man då med barn/ungdomar som glömt sin kod/tappat sin tagg/passerkort etc? En receptionist som tar emot och kontrollerar att de är behöriga, men även besökare som behöver komma in på området men som i vanliga fall inte har behörighet? Jag vet inte. Det är ingen lätt fråga. Hur ser ni på saken?

Kommentera

