Tester vid rekrytering

Något som jag reflekterat över under alla mina år ute på arbetsmarknaden är hur många olika personlighetstester det finns och som används vid bland annat rekryteringar. De flesta handlar om hur man är som person och hur man reagerar i olika situationer. För mig är det ett fullständigt mysterium hur dessa kan resultera i ett resultat som sedan används som en av beslutsunderlagen om en person går vidare i processen eller inte. Visst, när rekryteraren/personalaren har gått igenom resultaten med mig så har det i de flesta fall stämt bra överens med hur jag ser på saker och ting och hur jag reagerar i olika situationer, men likväl är det för mig ett mysterium hur svaren på så konstiga frågor kan leda till någonting över huvudtaget. Oftast så har man fyra olika alternativ att välja emellan och så ska man välja det som passar bäst. 

Tex så kan frågan vara att vilket av påståendena passar bäst på en själv och alternativen är något i stil med:

  • Jag gillar bananer
  • Apor är gulliga
  • Himlen är blå
  • Vatten är kallt

Nu är dessa konstateranden påhittade, men liknande bredd kan det vara på alternativen på de ”riktiga” testen (liknande i alla fall i mitt tycke). Ofta så tycker jag att det är lögn att ärligt kunna rangordna saker och ting, men men, vad ska man annars göra?

Något som jag enbart har upplevt en gång var att genomgå ett iq-test under en anställningsprocessen. Eller nåja, de kallade den inte för iq-test, men delar av det påminde starkt om det. Delar av den påminde om frågor vid högskoleprovet och några påminde om det där leken ”vad ska bort” som Magnus, Brasse och Eva lekte i Fem myror är fler än fyra elefanter. Och när jag efteråt sedan googlade på testet så står det klart och tydligt ”behåvningstest”. 

  
Resultatet då? Personlighetstestet visade på en sak (stämde i de flesta fall med situationen jag hade just då) och begåvningsmässigt… Ja, där låg jag tydligen strax under medel. På logiskt tänkande var jag strax över men språkligt och något annat låg jag precis under. Så jag är helt enkelt lite dummare än snittet. 

One thought on “Tester vid rekrytering

  1. De tester jag har gjort 5-6 stycken under 15 år, så har slutresultatet stämt ganska bra, konstigt nog, trots att det känns som man ibland motsäger både sig själv och tidigare svar. De där etik och moraltesterna är om möjligt ännu klurigare, svårt att veta hur ärlig man ska vara egentligen. På frågor som ”har du ljugit någon gång?”, ”har du manipulerat någon en gång” osv, iom att svaren kan få en att framstå som kriminell. Har också gjort ett iq test, huvudräkning och skattningstest för det jobb jag har nu. Hu! Hoppas jag inte ska behöva göra ett sådant igen, klarar inte den pressen idag.

Kommentera

