Dagen i bilder

Idag så var det barnloppis på Öppna förskolan/BVC i byn. Jag köpte lite kläder till E som börjar växa ur sina gamla kläder. Och så shoppade jag loss på grönsaks-/blomhandeln i ”centrum”. Och så lite hö till kaninerna från järnhandeln (hmm, varför ville jag skriva ”hjärnhandel”? Kanske för att jag behöver en ny själv?)

Vaf svårt det är att välja blommor!
  
Gillart!
  

Hemma planterade E och jag lite höstblommor. Inte fel med lite höstfägring!

Så söta och goda!
  

Då, för kanske tre år sedan köpte jag jordgubbsplantor på Plantagen. Jag vet inte annat än att jag köpte två olika sorter, men namnet har jag inte en susning om! Det enda jag vet är att fler borde ha dessa! Vi har jordgubbar juni till och med tills frosten tagit död på mer eller mindre allt. De överlever att bli uppätna av rådjur (två gånger har de härjat ordentligt och då ätit upp alla blad och blommor och bara lämnat ”stammen” kvar. Men de har tagit sig igen och blommat om möjligt ännu mer och gett mer jordgubbar. Och smaken…!

Giftigt! Men vackra!

Efter att vi hade fixat med blommorna och Lillasyster hade sovit middag åkte vi till favorit-second handeln. Än en gång hittade jag lite saker till E. Men på vägen dit från bilen så hittade vi dessa svampar.  En liten, en stor. Giftiga, men ack så stora!

Efteråt gick hela familjen en promenad i höstsolen.  Och Lillasyster vägrade vagnenstora delar av hemvägen så hon gick nästan kanske 5-800 meter helt själv! Och då var det mesta i brant uppförsbacke! 

På vägen mötte vi M som höll på i sitt trädgårdsland och av henne fick vi en del grönsaker som hon höll på och skördade. Bland annat zucchini.

Färskare kan det knappt bli!
  

Potatis, morötter och rödbetor fick hoppa in i ugnen. Kycklingfiléer hamnade på grillen 

Mums!
  Tyvärr så kom jag lite väl nära grillen…
Aj, aj, AJ!
 
Efter middagen somnade Lillasyster snabbt som bara den och så gjorde även E när  hon väl kom i säng.

Kommentera

