Dubbelmoral

Många är de som i dessa dagar skriver om det som händer i vår värld just nu. Jag hade egentligen inte tänkt skriva något om det, det är så många andra som gör det. Men så surnade jag till när jag läste min systers Facebookinlägg. Ända sedan i våras har hon tjatat om den svenska kylan, om hur tråkiga svenskarna är, och än det ena och än det andra. Sedan hennes första (!) resa för året till Turkiet har hon tjatat om hur fantastiskt det är där, hur trevliga människorna är där, hur hon funderar på att flytta dit när även yngsta barner flyttat hemifrån. Sedan den där resan i våras har hon hunnit åka dit en gång till och om drygt två veckor så åker hon dit igen. Och detta skriver hon om mer eller mindre dagligen. 

Så har det varit i ett antal månader som sagt var. Och ändå så spyr hon idag galla över den svenska flyktingpolitiken, dem som försöker och vill hjälpa flyktingarna, över flyktingarna ”som bara vill komma hit till Sverige för att leva lyxliv”, över medierna som skriver ihop snyfthistorier… Och så hyllar hon Sverigedemokraterna. 

När jag läser detta så vill jag bara skrika 

STOPP STOPP STOPP!!!

För 46 år sedan kom hon, mamma och pappa till Sverige. I Finland fanns det inga jobb, ingen framtid. För 46 år sedan kom hon till Sverige tillsammans med våra föräldrar som drömde om en trygg och säker framtid. Våra föräldrar drömde om att kunna ge henne den bästa möjliga framtid som de kunde ge henne. Sverige tog emot. Och idag så lever hon enbart på staten. Hon är vad man i folkmun kallar för sjukpensionär, men jag är rätt säker på att hon skulle kunna jobba om hon bara ville. Men oavsett så lever hon på staten. Trots att hon gör det så har hon uppenbarligen råd att åka tre charterresor tpå sammanlagt fem veckor under loppet av några få månader. Och en fjärde bokad i vinter. Plus skaffa fransförlängning, hårförlängning och nagelförlängning. Och köpa en massa nya kläder. Vi tjänar över medel men vi har inte råd med sådant. Hon har. Är hon kanske rädd för att myndigheterna skärper åt kraven och kontrollerna och att hon ska tvingas ut i arbete? Eller att hennes bidrag ska dras ner för att pengarna ska räcka till fler? Jag vet inte. 

Det jag vet är att hon, en invandrare som bör vara tacksam för att hon och hennes föräldrar en dag för så många år sedan släpptes in i Sverige med öppna armar. Jag vet att hon bör vara tacksam för det Sverige har gett henne och hennes familj. Och är inte det höjden av dubbelmoral att hon tycker att det är helt ok att hon åker till ett land för rent nöje, att hon drömmer om att flytta till det landet, samtidigt som hon tycker att folk från det landet och från dess grannländer inte får komma hit. Inte ens tillfälligt. Är inte det, om något, dubbelmoral?

Kommentera

