Huvudet värker och nacke och axlar är stela. Nu har det i och för sig blivit en hel del sittande vid skrivbordet på jobbet, men ändå. Massagen i förra veckan hjälpte föga. Kanske borde jag gå och kolla synen? Kanske det är den som spökar? Det gäller bara att hitta tid till det också… Det känns som A är inne i en period där han inte riktgt trivs med att gå hemma, samtidigt som han inte gör så mycket för att hitta på saker. Så för att underlätta för honom i bästa möjliga mån så försöker jag komma iväg från jobbet i vettig tid. Det i sin tur medför att jag har svårt att få ihop timmarna. Samtidigt så gjorde ju inte han då mycket när han jobbade och jag var hemma. Nu så kommer jag ju hem vid 16:30-17:20 beroende på trafik, köer och om jag måste stanna till och handla på vägen eller ej. Han i sin tur var aldrig hemma innan 18 och då har ju ändå både han och jag flex på jobbet. Jag antar att jag är alldeles för snäll, eller något. Men jag kan inte sticka under stol med att den senaste tidens fina väder påverkar mig till att vilja gå hem. Fast den främsta orsaken är nog ändå barnen. 
Vädret ja! Vilket underbart väder vi har! Synd att jag måste jobba. Det är verkligen som om detta blev den andra sommaren på raken som jag missat. Förra året var värmen först alltför jobbig pga att jag var höggravid. Sedan var jag ju nyförlöst och fick inte bada, och på grund av mina känsliga bröst som så lätt fick mjölkstockning fick jag gå omkring med flera lager tröjor och behåar på mig oavsett hur varmt var. Och nu, när vädret äntligen blir fint så jobbar jag och kan inte ha så mycket ledigt som jag hade kunnat önska. 

6 thoughts on “

  1. Jag är nästan helt säker på att du får gå på synundersökning på arbetstid. Jag vet iaf att företaget betalar undersökning och sen glasögon upp till en viss summa. Kolla med din chef.

    1. Om det är arbetsglasögon så är det en sak, dvs om arbetet kräver det till tex terminalarbete eller om man behöver skyddsglasögon, så kan man få det bekostat, inte annars.Skulle man få glasögon ändå så skulle det bli förmånsbeskattning på det, vilket skulle innebära en massa extra jobb för företaget, så därför så är företaget hård med det. Och förhoppningsvis även glasögonleverantören. Och i mitt fall så lär det inte vara behov av terminalglas som är främsta behovet i så fall då jag har haft känningar redan under semestern och på helger när jag inte suttit vid någon dator. Så då får man inte gå på arbetstid och man får inte heller glasögonen bekostade av arbetsgivaren. Har själv varit med och tagit fram glasögonrutinen så förhoppningsvis har jag koll på det 😉

      Men tack för tipset!

  2. Jag vet att det gäller glasögon man behöver i arbetet. Men ofta behöver man ju glasögon både på arbetet och hemma, och då borde du kunna få det bekostat av företaget (jag vet iaf flera andra som fått det). Jag trodde det hade att göra med att du suttit mkt vid datorn eftersom du skrev att du suttit mkt vid skrivbordet, men då missuppfattade jag dig nog.. Men det låtet klokt att försöka komma iväg på en synundersökning iaf om du tror att det kan vara orsaken, synd att lida i onödan.

    1. Äsch, tryckte iväg av misstag.

      Är det så att man i snitt sitter mer än en timme av sin arbetstid vid dator och man behöver särskilda glas för att se på skärmen så har man rätt att få det. De glasögon man får då är sådana som är slipade för att man ska kunna se bra just på dataskärmen. Har man synfel även på längre och/eller kortare avstånd så fungerar inte dessa glasögon utan då får man byta till sina privata. Eller de kan fungera om synfelet inte är alltför svårt. Man kan även få till så att man för progressiva glasögon, men de bågar man får då är inte några som så många skulle vilja använda i vardagen, utanför jobbet 😉

      Företagets förre leverantör höll sig inte till de regler som hade satts, så den byttes ut för lite drygt ett år sedan.

  3. Jaha, då kanske det är därför jag vet flera som fått glasögon som funkar till vardags., för att leverantören inte varit så noga med reglerna..

Kommentera

