Visst blir man glad 

Idag efter jobbet skulle jag gå och hämta ut pengar och stog i kön till bankomaten när en kvinna i övre medelåldern gick förbi och log och jag mig tillbaka. Hon gick till sin moppe/vespa/eller-vad-det-nu-heter och så vände hon sig om och sa:

”Vilken fin blus du har! Var har du köpt den? Eller har du sytt den själv?”

Åh, vad en främmande persons komplimanger kan värma! Jag brukar försöka göra just det, berömma när jag ser något jag tycker är fint/bra/berömvärt. Jag gör det inte för berömmandets skull utan för att jag vill sprida glädje och att få veta att man är fin i håret, har snygga byxor, är trevligare än genomsnittet eller vad det nu är gör nog de flesta glada, för stunden. Hittills har jag, vad jag  kan minnas aldrig fått likgiltiga eller negativa reaktioner i alla fall

Kommentera

