Livsöden

Det är rätt fantastiskt hur många olika livsöden det finns och hur lite man ibland vet om vissas, även om de står en nära. 

Jag minns när jag var liten och mamma hade besök av en av sina vänninor. De lärde känna varandra först när de kom hit till Sverige från Finland, men de satt ofta och pratade om sin uppväxt, och åren innan de lärde känna varandra och jag älskade att sitta och lyssna på dom. Det var så spännande, så annorlunda, så långt ifrån, samtidigt som det var så nära. Det handlade ju om mamma! Mycket har jag glömt bort, men en sak som alltid har funnits där är mammas stora tragedi under sin första graviditet. Hon var i slutet av graviditeten när hennes man, min äldsta systers pappa, skulle visa att han kunde simma. Han var alkoholpåverkad. Han kunde inte. Mamma blev änka efter 2,5 månad som gift, två veckor innan min syster föddes. Ingenting är självklart. Allt kan förändras så snabbt…

Idag undrar jag hur mammas liv hade sett ut om han inte hade drunknat? Troligtvis hade varken jag eller de två andra systrarna inte existerat. Hur hade mamma mått idag? Hade hon haft de psykiska besvär som hon hade framförallt när jag gick i mellanstadiet? Hur hade min äldsta syster varit? Hade hon varit i samma behov av bekräftelse? Hade hon haft de narcistiska, psykopatiska drag hon uppvisar emellanåt? Hade mamma och hennes första man varit gifta idag? Skulle de bott i Sverige? Finland? Och pappa? Var hade han levt sitt liv? Med vem? Frågor som aldrig kommer att besvaras…

Kommentera

