Man kan ju undra

Häromdagen så pratade jag med en person som jag använde som referens när jag sökte jobb då för två år sedan. Det jag fick höra fick mig att nästan ramla av stolen…

För två och ett halvt år sedan blev jag uppsagd från mitt jobb pga arbetsbrist. Omstruktureringar gjorde att den avdelning som jag jobbade på lades ner och jag blev arbetslös. Jag sökte ihärdigt jobb under ett halvår, fick komma till många intervjuer, ovh flera arbetsgivare ville till och med träffa mig flera gånger men jag lyckades aldrig riktigt nå ända fram. Inte förrän jag fick jobb på en slags konsultfirma. Jag var superglad för jobbet och trodde att den skulle bli riktigt bra, men det blev inte riktigt som jag hade tänkt mig… Det gick så långt att jag hade ont i magen varje morgon när jag skulle till jobbet. Men ändå hade jag inte en tanke på att byta. Jag var ju ny och det jobbiga skulle vara klart vid årsskiftet. Men så ringde en rekryterare och lyckades tjata dig till att jag skickade in en ansökan, trots att jag egentligen inte var intresserad. Jag sökte även i samma veva en tjänst på ett företag som ligger väldigt nära där jag bor, ett företag som jag många gånger åkt förbi och tänkt att vad skönt det vore att bo så nära jobbet. Det hela slutade med att jag blev en av slutkandidatermna på både tjänsterna. Och jag blev erbjuden tjänsten som jag från början inte varit ett dugg intresserad av. Och jag tackade ja, då jag tillslut hade blivit intresserad (enbart pga den person som skulle bli min chef). 

Jag hade jobbat på det där konsultföretaget i tre månader när jag bytte. Och min chef där… Ja, hon blev minst sagt inte glad! Hon idiotförklarade mina referenser och tyckte att de hade ljugit för henne och jag vet inte allt vad hon sa. Och jag trodde att historien var slut i samma veva som jag slutade. Men det jag gick veta nu… Tydligen hade hon ringt mina referenser och skällt ut dom! Som om det var deras fel att jag bytte jobb! Och jag som hade försökt förklara men tydligen hade inget av det gått in…

Kommentera

