Ligger här i sängen, E snarkar bredvid mig. Hon hade svårt att somna men lyckades till slut. I egen säng. Lillasyster har sovit oroligt hela kvällen och sista gången som vi skulle vyssa henne då hittade vi E liggandes i fotändan på vår säng. Så nu ligger jag här, orkar inte hålla på och springa fram och tillbaka, och försöker roa mig bäst jag kan. Hela dagen har jag sett fram emot lite lugn och ro för att kunna läsa bok, men det blev det visst inte så mycket av. Det är svårt i mobillampans sken…

Det är nu andra natten på raken som hon sover hos oss. Visst är det mysigt på ett sätt men det blir varmt, trångt och obekvämt och ingen av oss sover så värst bra. Jag kan inte förstå vad det är som ger henne så orolig sömn! Våra dagar är rätt lugna och harmoniska. Idag tex har den bestått av en sväng till stan för jag och E fick för oss att vi ville ge dom andra jul(-i)klappar. Och så har vi bakat jordgubbstårta. Och lekt i hennes koja. Lekt med Lillasyster. Spelat yatzy. Men ändå, hon är orolig. 

Nu har vi varit här i fyra dagar och jag börjar känna mig rastlös och uttråkad. Jag vill åka hem. Regnet gör ju inte saken bättre. Saken är ju den att jag vet att även hemma skulle jag börja bli rastlös. Att jag aldrig kan vara nöjd?!

Att bo så här med svärföräldrarna gör en även uppmärksam på svärfars hälsa. Det blir allt tydligare hur den allt mer sviktar och man blir påmind om att de börjar bli till åren. Svärmors oro över honom blir också allt mer tydlig. Och jag förstår henne. Frågan är egentligen hur länge saker och ting kommer att vara som de är idag? Allt eftersom de blir äldre och hälsan försämras kommer det att ske förändringar. Hur länge kommer de tex ha båten kvar? Hur länge orkar de bo kvar i huset? Hur länge orkar svärmor och hennes systrar ha kvar sin gamla släktgård? Vad händer med den när de inte orkar mer? Ingen vet. Man kan bara gissa och hoppas att det inte sker några förändringar på länge än

Kommentera

