Att sälja bil

Det här med att sälja bil är inte lätt. Först och främst så måste man bestämma sig om man ska sälja bilen till en bilfirma eller om man vill sälja den själv. Väljer man att sälja till en bilfirma kan man inte räkna med att få några pengar. Att sälja själv ökar chanserna att få något för bilen också. Säljer man till en bilfirma går allt enkelt och smidigt. Säljer man själv får man mer eller mindre räkna med oseriösa köpare, prutare som vill ha en ”kompis-deal” trots att man aldrig har träffat dom innan, prutare som hoppas på att man ska acceptera deras skambud på halva det priset som bilen är värd, köpare som aldrig dyker upp, gärna efter att de har bett en hålla bilen ett antal dagar så att   man har missar några andra köpare (om man lovar att hålla bilen). Eller som nu, jag har en köpare som vill betala bilen kontant. Tack, men nej tack! Jag vill inte gå omkring med runt 50000kr  på mig. Jag tycker inte att det är normalt att ha så mycket pengar liggandes! Och dessutom samtidigt vara osäker på om man har så mycket på sitt konto eller inte.Hade jag av någon anledning fått så mycket pengar av diverse försäljningar så skulle jag vara snabb som blixten på att springa till banken och sätta in dom. Men det är jag det.

Nu är jag inte desperat på att sälja bilen. Jag kan likaväl behålla bilen och ha kvar den ett tag till. Hålla på och krångla vill jag inte. Och det tänker jag inte göra heller.

Kommentera

