Idag har jag känt mig lite nedstämd av någon anledning utan att riktigt veta varför. Ändå har det varit några riktiga guldstunder under dagen då hjärtat blivit riktigt varmt. Som när Lillasyster för första gången pekade på något. Innan har hon bara tittat på det man har frågat efter (”Var är pappa?”, ”Var är lampan?” etc). Att se hennes utvecklingssteg gör mig så varm! Liksom E:s utveckling! 

Varm blev jag också när E var ute på altanen och lekte, knackade på fönstret och när mamma tittade ut så slängde hon slängpussar och slängarnas till henne. Och när hon gick till henne och sa

Jag älskar dig mormor!”

För oavsett mina egna känslor gentemot mamma så vill jag ju att mina barn ska tycka om sin mormor!

Ett annat tillfälle som jag skulle velat förvara i en burk och kunna ta fram mindre bra dagar var när vi var ute jag,  Lillasyster, E och mamma och pysslade med kaninerna. Det var så skönt och vårligt och alla kändes så harmoniska. 

Dagen har bjudit på flera sådana bra stunder men likväl känner jag nedstämdhet och vemod. Vet inte varför. När jag vaknade imorse kände jag inget sådant utan det har kommit under dagen. Eller vemod kände jag lite. Vemod efter en dröm jag hade och det den handlade om. En dröm som hängt sig kvar under dagen. ”Tänk om”-känslan likaså. Och just ”tänk om” har dykt upp många gånger under dagen.

  ”Tänk om” saker och ting hade varit annorlunda? 

”Tänk om” jag hade gjort andra val i mitt liv?

”Tänk om” mina kommande val skulle leda till att det jag drömde om blwv sanning?

”Tänk om” mitt liv blir annorlunda? 

”Tänk om”, ”Tänk om” och ännu mera ”tänk om”. Hur skulle min framtid se ut om ”tänk om” blev verklighet? Skulle jag vilja det? Inte? Skulle det bli bra så? Inte? 

Ärligt talat, jag vet inte varför jag ens funderar på det. Men känslan finns kvar. Och tankarna. Och tanken, hur vore livet om det blev så att ”tänk om” verkligen hände?


 ”Tänk om”

Kommentera

