Sjöjungfrukläder

För fem år sedan gick jag och väntade på att den beställda, men väldigt försenade vagnen skulle levereras. Bebisen var beräknad till den 23 mars men jag var helt inställd på att gå över en massa (men det behövde jag inte, hon kom en vecka innan BF). Jag gick och försökte planera för hur vi skulle göra om vagnen inte skulle komma i tid. Jag gick även och försökte planera för den kommande föräldraledigheten. Idag, fem år senare så sitter jag och försöker planera E:s födelsedagskalas. Hon vill ha ett litet kalas för de som hon brukar leka med. Det passar oss jättebra. Någonstans läste jag att ett bra antal inbjudna till ett barnkalas är lika många som barner fyller. E har bjudit in sex barn. Det är två tjejer och en kille från förskolan som hon brukar leka med. Det är en tjej som tidigare gick i samma förskolegrupp och som var E:s bästis men som sedan flyttade till annan ort, och så slutligen granntjejerna som hon leker med ibland.

E vill även att det ska finnas en pinata, så det håller jag nu på och tillverkar en (bild hoppas jag komma ihåg att lägga in här i bloggen när den är klar. Vi får se om den blir sådan som hon hoppas på…

Slutligen så vill hon att det ska vara maskerad. Allt det andra är ju inga problem att fixa. Men just utklädningskläder… Det hade varit en sak om hon hade kunnat tänka sig att klä ut sig till en prinsessa, en katt eller varför inte en indian, men nu är det inte det hon vill. Nej, hon vill vara utklädd till sjöjungfru! Så nu försöker jag hitta sådana kläder till henne. Det går inte bra alls. Jag kan inte hitta något. Eller jo, två olika modeller har jag hittat. Ingen av dom ser bra ut. Och kostar massor gör de också. Så nu håller jag på och letar efter andra modeller. Eller tyger och idéer över hur jag skulle kunna sy en själv. Tyvärr är jag ingen vidare på att sy, och tiden vill inte räcka till, men jag vill ju att hon ska få ett kalas att minnas! Så, är det någon som har idéer, förslag eller tips att dela med sig av?

2 thoughts on “Sjöjungfrukläder

  1. Det lät väldigt spännande med en sjöjungfru-kostym så jag googlade lite på ”DIY mermaid costume” och fick fram en del tips som verkade ganska enkla. Googla lite på samma grej så kanske du hittar något som verkar okej.

    Jag spånar lite fritt nu också och tänker att du skulle kunna köpa tyll och resårband för att tillverka fenan. Om du orkar kan du sy ihop tyget först så att det blir en rundel, som en gigantiskt bred kjol. Gör små hål runt hela ”kjolen”, ett par decimeter från kanten i nederkanten på tyget, trä in ett resårband och dra ihop. Detta blir själva fenan. Samma sak uppe på tyget fast lite närmare kanten, detta blir linningen. Under kan hon ha leggings i samma färg. Om du inte vill att hon ska gå runt med bikinitopp hemma (lite kallt!) kan du köpa en enkel vit eller beige tröja och måla på bikini med tygfärg. Eller så kan hon ha en bikinitopp utanpå tröjan.

    Ett annat alternativ är att klippa ut själva fenan i kartong. Ta en bit tyg, 1×1 meter kanske är lagom (??). Ös på lim på kartongfenan och lägg nederdelen av tyget runt kartongfenan. Du kanske får klippa bort lite överskottstyg för att få till en hyfsat snygg form. Knyt ett snöre precis ovanför själva fenan så att hela tyget blir ungefär som ett timglas. Knyt tyget runt midjan som ett förkläde. Det kommer vara öppet baktill men blir ganska lekvänligt eftersom inget smiter åt runt benen. Festligt att ha glittriga leggings under!

    Och extra festligt blir det ju såklart att ha en knallröd peruk till precis som Ariel. Finns billiga peruker på TGR och på Bodega (tror den heter nåt sånt, typ en partybutik som ligger nära Buttericks, tror det är på Kyrkogatan).

    Har du förresten kollat i en vanlig leksaksbutik?

    1. Tack för tipset! Buttericks och Bodega har jag kollat men de hade inget bra. Leksaksaffärerna har inget heller, det tycks bara finnas prinsessklänningar och Disney Frostklänningar. Sjöjungfru verkar inte vara så inne bland barnen just nu

Kommentera

