Kejsarens kläder

Den senaste tiden har jag allt oftare börjat känna Klädångest när jag ska klä på mig på morgonen. Visst, det finns kläder i garderoben men efter graviditeten så sitter allt bara så konstigt på mig. Dels så gick jag ju ner några kilo (tyvärr inte så mycket mage och rumpa med tanke på att jag tycks ha samma storlek som innan), dels så tycks allt ha omgrupperat sig och allt bara hänger. Så jag har helt enkelt inget att ta på mig som får mig att känna mig snygg i. Eller ja, snygg var det många år sedan jag kände mig, men åtminstone ok med de förutsättningar som finns. Visst har jag köpt några plagg när jag varit i klädaffärer de senaste månaderna, annars skulle jag ljuga! Men inte ens dessa kläder känner jag mig ok i. Plötsligt så sitter inte de där kläderna som kändes så bra i affären bra längre. Nyligen köpte jag tex ett par jeans som jag var supernöjd med i affären. Och när jag kom hem tog jag på mig dom och var lika nöjd. Men andra gången jag tog på mig dom… Jag vet inte vad som hade hänt! Plötsligt var de för långa och jag kände mig som om jag gick omkring med en sopsäck. Tänkte att de kanske hade töjt ut sig vilket som bekant brukar lösas med tvätt. Visst, de blev tajtare men fortfarande var de för långa och satt inte bra alls.

Så, just nu drömmer jag om att få en stor, välfylld plånbok, någon med god smak och förmåga att se vad jag skulle passa i och som dessutom hade lite koll på modet så att jag inte plötsligt klär mig som en gammal tant eller försöker se ut som en 13 åring. Åhléns har ju personal shopper som man kan ta hjälp av, men de har ett köpkrav på 7000kr, vilket är lite väl i saftigaste laget för mig. Jag hade ju inte riktigt tänkt lägga ut mycket på kläder på en gång! Även om jag kanske behövde uppdatera garderoben för den summan. Nä, jag får väl fortsätta gå omkring i säckiga jeans, gravidlinnen (och ”vanliga” urtvättade) och urtvättade, slitna koftor då det är det jag har. Eller gå näck, precis som kejsaren i den där sagan. Undrar om någon skulle gå på den historien?

Kommentera

