En egen tid, för lite egentid

Tröttheten gör att ögonen går i kors och ögonlocken väger bly. Som en trotsig unge vägrar jag lägga ifrån mig telefonen, krypa ner under täcket och sova. Jag vill inte sova! Jag är inte trött! Eller hur det nu var med den saken…

Den senaste tiden har mer eller mindre all min vakna tid gått till barnen. När de har somnat så har jag också krupit till kojs, allt för att få så mycket sömn som möjligt. Jag vet ju att jag kommer bli väckt. Många gånger. Och jag har ju varit (och är) enormt trött. Men idag kände jag att det var dags för mig att ta hand om mig själv, få lite ”egentid”. Läsa lite i en bok. Slötitta lite på tv. Surfa på mobilen. Jag vet att jag får sota för det imorgon, men det tar jag då. Imorgon kommer jag även få lite egentid då jag äntligen ska till frisören. Det behövs. Verkligen. Jag har inte varit hos en frisör sedan… Kan det vara oktober? I vilket fall så blir det skönt att få bli ompysslad. Och få håret fixad. Och ärligt talat, att få komma ifrån barnen, huset och allt ett tag. De två senaste veckorna när sjukstuga har härjat hos oss har jag knappt varit utanför ytterdörren. Någon gång, när A kommit hem från jobbet har jag åkt till mataffären och i lördags var jag faktist iväg några timmar och shoppade, men det känns så avlägset. Jag älskar mitt hem, jag älskar mina barn men jag är inte en sådan som kan sitta hemma dag efter dag. Och nu när barnen har varit sjuka… Visst är det underbart att de vill ha sin mamma, men likväl, jag tycker det är jobbigt i längden. Dels att det bara är mamma som duger, dels att man känner att man aldrig räcker till. Det är som E sa häromdagen:

Pappa är bra att leka med. Men när man är sjuk, eller trött, eller ledsen, ja, då älskar jag bara mamma! Du är så mjuk och go och har så sköna kramar!

Och när den ena är just sjuk och behöver lite extra ömhet och kärlek och den andra vill ha lite extra uppmärksamhet och man är själv med dom…

Visst är det underbart med föräldraskapet att vara älskad, behövd! Men samtidigt, det krävs mycket. Och det är så lätt att tappa bort sig själv. Och sin partner och förhållandet. Man måste vara rädd om det! För även det starkaste förhållande måste underhållas emellanåt för att fortsätta frodas. Det är som med växter, små, färska plantor klarar sig sämre vid tillfällig torka och minskad näringstillförsel än stora, flera hundra år gamla ekar. Men även ekarna dör tillslut om de inte får vatten eller näring på alltför länge. Så är det även med kärleken.

Jag inser att jag svamlar. Precis som jag har gjort mycket den senaste tiden. Ha överseende med detta. Jag är trött. Väldigt trött.

Föresten. Frisören skickade följande bilder till mig för att se vad jag tyckte om för stil/-ar. Jag vet vad jag tycker om. Vad tycker du är fint? Nu vet ju de flesta av er inte hur jag ser ut så nu kan inte säga vad jag passar i men vad tycker ni är fint?

IMG_7458

IMG_7456

IMG_7457

IMG_7460

IMG_7459

Jag frågade något liknande på FB och ville då veta vad folk tyckte att jag passade i för färger/frisyrer. De svar jag fick mest var ”fråga frisören” (jo, det är ju frisören som skickat mig dessa bilder) och att ”det och det var fint. Det skulle jag vilja ha!”. Men jag ville ju veta vad folk tyckte att jag passade i ju! Jag fick även en del svar på att i och med att jag är så ljus i hyn (har knappt någon pigment alls, utom lite fräknar och kan inte bli brun, bara röd) passar jag bäst i ljusa färger/blont. Genom åren har jag alltid gett frisörerna fria händer. I regel har de gått på lite mörkare färger snarare än ljusat upp mitt hår. Den vanligaste orsaken till att de velat göra det har varit ”att det framhäver mina blå ögon”. Och det är i de lite mörkare färgerna som jag trivts bäst med. När jag varit ljusare har jag känt mig blek (inte bara till hyn) och det känns som om jag inte syns alls. Kan tillägga att med ”lite mörkare” menar jag inte mörkbrunt/svart. Hur det blir imorgon återstår att se. Och bilderna, vilkendera är m

IMG_7459-0

IMG_7460-0
Dessa två är snygga! Men det som jag tror jag skulle trivas bäst i är absolut denna, både frisyr och färgmässigt (även om jag egentligen önskade mig långt hår, men det kan jag glömma pga att mitt hår är så tunt)

IMG_7458-0

Kommentera

