Det är så olika

Många gånger har jag slagits av hur olika folks liv är. Vissa stöter på motgång efter motgång, andra glider genom livet som på ett bananskal. Vissa får allt serverat på silverfat, andra får kämpa enormt för att få något överhuvudtaget. Många gånger har jag funderat på varför det är så, varför några råkar ut för allt och andra för inget. Jag har inget svar.

Inom ett område där man särskilt ser detta är inom föräldraskap och barn. Eller bättre sagt försök till föräldraskap och försök till att få barn. Och ingenstans inom något annat område där dessa orättvisor ses har jag stött på så mycket bitterhet, avundsjuka och själviskhet. Eller så mycket offerkofta. Långtifrån alla som råkar ut för orättvisan i att inte lyckas visar/känner sådan sjuk nivå av bitterhet/avundsjuka/själviskhet som vissa (få) ofrivilligt barnlösa gör. Visst, ofrivillig barnlöshet, oavsett om det är primär eller sekundär, är jobbig både fysiskt och psykiskt, men för några så går det till absurdum. Det går så långt så att jag tom i vissa fall funderar på om det inte vore läge för personen ifråga att verkligen söka psykologisk vård pga sitt mående, och sitt fullständigt rabiata egoism. Ett exempel på detta stötte jag på nyligen då en person skrev följande:

Kollar in *-s blogg för att se hur det går eftersom ni äntligen fick erat efterlängtade pluss.Men gud vad arg och ledsen jag bara blev igen.Förstår det är jobbigt med graviditetsillamående,det hade jag bara på morgnarna fram till V 17.Men jag känner såhär att sitta och gnälla och bara beklaga sig när man ni haft möjlighet att göra ivf och bli gravida är inte shysst! Vi kommer troligtvis aldrig kunna göra ivf överhuvudtaget och kanske inte heller lyckas själva.Så ledsen igen blev jag. Skäms alltså!

Personen som skrev detta fick omgående en del tillsägelser från andra, vilket är bra tycker jag. Hoppas att hon tog det på rätt sätt. Visst att man blir arg, besviken, ledsen, frustrerad etc men att anse att någon annan inte får beklaga sig för att man anser sig ha det sämre än den personen… Det finns alltid någon som har det värre! Precis som det alltid finns någon som har det bättre.

Själv så gläds jag idag åt att det finns de som inte behöver kämpa något för att bli gravida. En mycket god vän berättade idag att hon är gravid. Det är så jättetidigt, den är beräknad i augusti. Den var inte planerad. De hade dock börjat fundera på att skaffa ett syskon till sin tvååring men inte bestämt sig riktigt. Även tvååringen blev till lätt, redan på första försöket. Och jag gläds även med denna familj. Men jag förstår även deras funderingar, rädsla för att inte räcka till, oro för hur den store ska ta det etc. Samtidigt som jag tycker lite synd om dom. De vet inte hur det är att längta. De vet inte hur det är. Därmed saknar de förståelsen för dom som inte har det lika lätt. Och därmed kan de uppfattas som okänsliga. Mående vet ju inre bättre

Kommentera

