Dilemma

Jag är en stor djurälskare och skulle verkligen vilja ha husdjur. Jag har alltid haft husdjur. Tills jag träffade A vill säga då han är allergisk. Det var inte så att jag då valde bort djuren utan jag pluggade då och hade hund men jag och mina föräldrar hade ”delad vårdnad” av henne då jag stundvis under vissa läsperioder hade väldigt långa dagar i skolan. Men så blev hon dålig och vi fick ta bort henne. Då var hon bara ett par veckor ifrån att fylla 14 år.

Visst har jag haft akvarium och fiskar sedan dess, men fiskar är som bekant inte så roliga djur att umgås med…

Nu har jag under en längre tid funderat på kanin, eller bättre sagt en utekanin. Jag vet att utekaniner kräver mycket och jag har verkligen läst på om det, tycker jag. Jag har till och med i fantasin byggt upp en stor rastgård där den/de skulle få vistas när den/de inte vill vara i buren. Då jag är väldigt medveten om A:s allergi men framförallt motvilja mot allt vad husdjur heter så vet jag att det är jag som skulle få ta hand om all skötsel, inte mig emot. Som sagt var, jag har haft djur förr.

Nu har jag blivit erbjuden att ta över två utekaniner. Tyvärr så går de två inte ihop så det går inte att ha dom i samma bur. De är enligt ägarens utsago snälla och goa och har aldrig bitit någon människa. Jag har inte träffat dom för jag vill inte bygga upp några förhoppningar förrän det är helt beslutat om det blir något eller inte. För det är ju det. A vill inte ha några djur. Inte ens om de bor ute. Han säger att ”tekniskt” så kan han inte säga nej, men han vill inte och det kan han säga. Han vill inte ha djur. Inte en kanin, inte något annat heller. Så nu står jag i valet och kvalet, ska jag ta över kaninerna ändå och skita i vad han tycker, eller ska jag försöka glömma min dröm om djur?

En sak som han frågade mig när jag tog upp saken var vad jag hade tänkt göra med kaninen/-erna om vi åkte någonstans. Min tanke var att be någon vi kände att ta hand om den. Det är ju ändå inte så ofta vi är iväg. Snarare tvärtom. De gånger vi är borta mer än ett par nätter är när vi åker till Värmland och inte ens då är vi borta så länge. Och jag tror inte att det ska vara så svårt att hitta någon som vid de tillfällena ville kolla till kaninerna.

Så mitt dilemma är, hur ska jag göra? Ska jag bli kaninägare eller inte?

Kommentera

