Ensam förälder

Igår så åkte A iväg för att fira din kompis som fyllde 40. Kvar var jag med både tjejerna. För att ”lyxa” till det lite så lät jag E bestämma middagen. Till min förvåning valde hon Mc Donalds (inte någon av hennes topp-10-rätter, både Ikea, pasta, korv, köttbullar, blodpudding och potatisbullar, pyttipanna, friterad kyckling på favorit-Kina-stället, chiliconcarne, pannkakor, fisksoppa mfl kommer före) så Mc fick det bli. Det tar bara några minuter att åka dit men tydligen var Lillasyster tröttare än vad jag hade trott då hon somnade på vägen. Jag hade verkligen inte sett fram emot att själv behöva lägga de två tjejerna och hade sett en jobbig och lång kväll framför mig, men den ena somnade som sagt var helt av sig själv. Visst, hon vaknade till när vi kom hem men sedan somnade hon om i min famn. Hon vaknade också till när jag la henne i sin säng, men så somnade hon om snabbt.

Betydligt längre tid tog det med E… Men tillslut kom även hon i säng och somnade.

Jag vet inte om det var för att det gick så bra på kvällen som det sedan gick utför under natten. Vid ett vaknade jag av att E kom in till mig. Hon upptäckte att hon hade tappat sitt gosedjur på vägen (hon bar på både ett annat gosedjur, kudde, gosefilt och täcke så det var inte konstigt att hon hade tappat något) så jag fick gå upp och leta reda på det. Till min förvåning ser jag då att A sitter i soffan och kollar på tv. Och han hade inte sagt något när E passerade framför den påslagna tv:n och hon, halvvaken/halvsovande hade inte upptäckt honom (!).

Väl tillbaka i sängen somnade jag strax om, omgärdad av gosedjur, filtar och en snarkande fyraåring 😴

En timme senare väcks jag av Lillasyster som är hungrig. A ligger och sover han med. Jag ammar och lägger sedan ner den sovandes bebisen. Precis när jag ska lägga ner henne skår hon upp sina ögon, blir stel som en pinne och
BRRAAAAK

Det är bara att gå och byta blöja. Och i samband med blöjbytet så vaknar hon ordentligt och sedan går det inte att somna om. Hon ”pratar” HÖGT, då högt att jag tror att A och E ska vakna, men de somnar om med en gång. Värre är det med Lillasyster. Hon. Vill. Inte. Sova.
Den som har varit vaken vid klockan 3 den natten, fastän man vill sova, vet känslan i att se klockan ändras från 2:05 till 2:26 och sedan 2:42 för att precis efter 2:59 fortsätta vara 2:00 och inte 3:00 som man förväntat sig.
Då ville jag inget annat än sova. Men det fick jag inte göra förrän en bra stund senare när Lillasyster äntligen, till slut, accepterad flaskan och kunde sedan sova. Då hade jag varit vaken i nästan 2 timmar, gissa om jag var trött! Tyvärr blev resterande del av natten rörig, Lillasyster sov oroligt och vaknade ofta, även om hon lätt somnade om igen. Livet med barn är inte alltid så glamoröst

Kommentera

