Vår lördag

Efter en välbehövlig sovmorgon (med diverse avbrott i sömnen då A kom in för att fråga saker) och en god frukost med färska frallor som grannpojken kom med så gick jag, E och Lillasyster ut på promenad. Eller bättre sagt jag gick, Lillasyster åkte vagn (och sov efter att ha somnat innan vi hade lämnat tomten) och E som var helt feberfri och piggare än någonsin förr, sparkcyklade. Jag hade först tänkt mig en kort promenad med tanke på hur E var igår men hon övertalade mig att gå till byns lilla Coop Nära som ligger ungefär en kilometer från oss, för att köpa lördagsgodis. Halvvägs dit ångrade hon sig och ville istället gå lite längre till byns lilla Ica-butik så så fick det bli. Visst var jag tveksam till om det var så bra för E men så länge hon orkade och själv ville så kändes det ok. Dessutom så är vägen dit svagt nerför så på så vis var det inte så jobbigt för henne. Jag visste också att det skulle bli jobbigare hemåt.

Vägen var ända vackert höstlig och jag njöt av fulla muggar

IMG_6482.JPG

När vi handlat klart så kom jag på att vi kunde gå och kolla in den second hand som finns vid byns centrum och som öppnade för ett par helger sedan. E var med på noterna. Det var då jag upptäckte molnen. Och att det såg ut som det ösregnade lite längre bort. Skulle vi hinna hem eller skulle vi ringa efter A så att han kunde hämta oss med bilen? Med tanke på E’s feber igår och med tanke på att jag kände de första dropparna valde jag att ringa efter A.

När vi åkte hemåt så insåg jag att det som jag från början hade tänkt skulle bli en kort promenad slutade med en lite längre promenad, om än inte jättelång, lite lördagsgodis (med betoning på lite) och från second handen två böcker, en maskeradklänning, två plåtburkar att gömma skatt i och två porslinsfigurer till E (figurerna köpte hon med sin veckopeng) och så två stora lådor med lego till A. För 500kr hade han köpt en legomodell som han försökt få tag på länge och som på Tradera går för 7-800kr plus en annan modell som han troligtvis kan sälja för 5-600kr. Så med mig hem hade jag en mycket nöjd, och pigg dotter och en ännu nöjdare make.

Efter lunch började E se febrig ut igen och jag kollade tempen. Mina misstankar bekräftades, stackarn hade närmare 39 grader… Så eftermiddagen har blivit relativt lugn. Lillasyster har sovit stor del av dagen. Regnet kom aldrig mer än som ett lätt duggregn och A har varit ute och förberett för gungställningen vi fick levererad för ett tag sedan. En liten sväng ut i trädgården tog jag och E för att gräva ner ”skatter” som hon och hennes kompis ska leta efter någon dag med hjälp av en skattkarta som vi ritat. Så den här dagen har trots att E fick tillbaka febern varit riktigt trevlig och gemytlig

Kommentera

