En ursäkt

Idag kontaktade min äldsta syster, T mig rörande det där med dopinbjudan och bad om ursäkt. Det var hon (precis som jag hade gissat) som hade tagit upp frågan om dopet med systern som efterlyste inbjudan (N). Både systrarna bad om ursäkt, särskilt T. Att T ber om ursäkt är stort, mycket stort. Det sker typ aldrig. I hennes ögon är hon ofelbar. Så denna ursäkt tar jag verkligen till mig. Och så erkänner jag att jag kanske överreagerade. Men så är jag inte riktigt i form. Tröttheten är enorm. Jag är allmänt väldigt känslig. Självförtroendet och självkänslan sviktar. Och alla meningsskiljaktigheter i min familj, alla fejder och osämjor… Jag är så trött på dom! Jag är så trött på att ständigt tassa på tårna. Att ständigt behöva ta hänsyn till alla. Att vända och vrida på allt jag säger och gör innan jag säger eller gör det, allt för att vara säker att det inte ska missförstås och bli fel. Och jag är så trött på det. Och jag är så trött på att redan nu veta att även om min yngsta syster, hon med stroken, har sagt att hon kommer på dopet, bara hon orkar så kommer hon inte att komma. För oavsett hur hon mår så kommer hon inte komma så länge T och N kommer. Men nu är det så, att jag tänker inte ta någons parti. Jag tänker inte bjuda en, men inte en annan bara för att de inte kan samsas. Och det tråkigaste av allt, hade det inte varit för dessa osämjor hade mina systrar varit självklara val som faddrar för mina barn. Men nu är det som det är. Och jag tror att min systerdotter och hennes man blir jättebra som faddrar. Dessutom så är de ändå mer eller mindre neutrala, även om T är hennes mamma och hans svärmor. De är som jag, de kan umgås med alla systrarna, även om systrarna inte kan umgås med varandra.

Kommentera

