Bebissömn

Den senaste tiden har Lillasyster varit lite jobbig när hon ska sova för det har känts som om hon har varit tvungen att få gråta/skrika en stund för att kunna slappna av och somna. Innan så somnade hon alltid vid bröstet.

I förrgår så började hon i vanlig ordning att skrika vid hennes typiska läggtid och jag försökte, som vanligt med allt. Byta blöja, utifall att, testa med att ge bröstet, utifall att, men icke. Då återstod det att få henne att somna. Jag försökte, som vanligt, först med att sitta ner (har aldrig fungerat, inte nu heller) och sedan att gå runt och vagga henne. Inget fungerade. Hon skrek och hon skrek och hon skrek. Och volymen den bara steg och steg. Efter en stund visste jag inte vad jag skulle göra. Tillslut kom jag på att testa med att lägga henne i sin säng och att jag la mig ner bredvid henne, i min säng. Sagt och gjort. Till min förvåning, och glädje, så tystnade skriket och ett nöjt barn låg där i sin säng och beundrade sin högra arm/pyjamasärm (något som är väldigt intressant och som hon säkert tillbringar minst en femtedel av sin vakna tid att göra. Det är en väldigt spännande och intressant arm, det där). Sedan somnade hon en stund senare. Visst, lite protester kom det, men inte alls de hysteriska som varit innan när hon låg i min famn.

Jag har testat med att lägga henne i sången fler gånger efter detta, när jag trott att hon varit trött och samma resultat de allra flesta gångerna! Förutom idag, hon skrek inte, men jag skulle klä på mig och la därför ner henne i hennes säng. När jag var halvt påklädd så ropade E på mig då hon var klar på toa. Därefter ringde telefonen , men när jag efter det skulle hämta lilla bebisen visade det sig att hon hade somnat! Helt utan gråt! Snacka om glädje från en mamma som länge brottades med stora systerns bråk och ovilja att somna lugnt och stilla. Det kändes verkligen som en lättnad! Och jag kan inte låta bli att förvånas, liten är ju inte ens tre månader.

Så, gissa om jag känner mig så för otroligt nördigt stolt över min lilla dotter och hennes färdigheter!

Kommentera

