Amma offentligt

En liten kort fråga till er som ammar, har ammat eller hoppas få/kunna amma en dag, hur ser ni på amning offentligt? Gjorde/gör/tänker du göra det? Hur gör/gjorde du? Letar du upp en lugn vrå där det inte är så mycket folk eller ammar du där du råkar vara? Vänder du dig bort något? Försöker du skyla dig med sjal, amningsfilt eller liknande? När du klär på dig, tänker du på hur du klär dig så att det ska vara enkelt att amma?

Berätta vad du tycker, hur du gör och hur du tycker att det ska vara!

4 thoughts on “Amma offentligt

  1. Jag ammar där jag befinner mig, har suttit på spårvagsnhållplatsen, pizzerian, utanför affären.. Fast jag försöker vara så diskret som möjligt, dels för att jag inte är bekväm med att visa mina bröst för vem som helst, men även för att jag vet att alla inte är så positivt inställda till amning som sker offentligt. Jag vänder mig med ryggen åt folk om det går, och lägger en filt över. Jag har rensat ut i min garderob så att alla kläder som finns kvar funkar skapligt att amma i. Fast jag har inga speciella amningströjor eller så, jag drar upp tröjan eller ner axelbandet beroende på vad det är för tröja.

    1. Tack för att du skriver och berättar! Det är så intressant att få höra hur andra tänker runt det hela. Jag är lite som du i mitt tänk. Ammar när det behövs, men vill inte slänga fram brösten hur som helst, både för min egen skull och i respekt för andra. Jag har införskaffat några amningströjor (på rea, till mycket bra pris, annars skulle jag aldrig köpt några) men använder mest lite vidare tröjor/tunikor/blusar och så ett linne under. Allt tyg gör att det blir mer diskret plus att jag använder sjal. Jag äger massor av sjalar men brukar aldrig använda dom i vanliga fall, men nu… De skyler vid amning, skuggar bebisen i vagnen (men jag täcker inte för så att det inte kommer in luft), skuggar bebisen när hon sitter i bilbarnstolen, fungerar som lättare filt i vagnen ibland osv osv.

  2. Jag har också ammat överallt men har oftast försökt hitta en lite lugn och avskiljd plats då jag vill ge lillan lugn och ro när hon äter. Haft en filt någon gång men oftast inte då hon dragit bort den hela tiden. Har däremot skaffat några amningslinne och tshirts så att jag kunnat amma smidigt utan att behöva visa allt för mycket. Amningslinnena tycker jag har varit supersköna för att jag inte behövt bh under dem. Då firmen ändrats och ffa brösten blivit så mkt större behövde jag ändå lite nya toppar som räckte runt och blev tillräckligt långa så då kunde jag lika gärna köpa amningsplagg på hm tyckte jag. I vintras tyckte jag dessutom det var skönt att slippa dra upp tröjan för att amma då jag lätt blev frusen då och nu i sommar var det skönt med lite tyg mellan oss för att det inte skulle bli så svettigt och klibbigt.

    Men nu efter snart 9 mån är jag rätt trött på mina amningsplagg så jag har börjat leta upp annat i gardroben som funkar att amma de få gånger per dag som hon nu får. Måste nog se till och ut och shoppa lite nytt nu snart.

Kommentera

