Sömntuta

Enda sedan bebis föddes har hon sovit ca 3-4 timmar efter att hon har ätit, oavsett tid på dygnet. De senaste nätterna har jag märkt att även om det är hon som väcker mig, så är hon rätt trött där mitt i natten och att hon inte äter så mycket. Det enda som är att det blir svårt för mig att somna om då det ä svårt att lägga ifrån sig henne utan att hon vaknar och man får börja om från början. (Hon ligger i regel i sin baby crib som står bredvid min säng, förutom de sista timmarna på morgonen då jag ligger och ammar).

Igår kväll så var det lögn att lägga ifrån sig henne för natten. Det var allmänt oroligt och hon skrek en massa, vilket gjorde att jag misstänkte magknip eller något liknande. Tillslut lyckades hon komma till ro genom att ligga bredvid mig i sängen, med bröstet i munnen (men hon sög inte), jag strök henne över håret och sjöng Byssanlull. Jag hade tänkt flytta över henne till hennes säng efter en stund, men somnade ganska snart jag med. Jag vaknade några gånger under natten av att hon gnydde och jag trodde att det var dags att amma, men hon somnade om snabbt och jag bestämde mig varje gång för att avvakta. Jag menar, det är ju onödigt att väcka henne för då skulle hon ändå inte äta så mycket. När hon väl vaknade, utan att somna om igen med en gång så var klockan 6! Då hade hon sovit från tio-, elvatiden! Man skulle kunnat tro att hon vid det här laget skulle vara vrålhungrig och skrika efter mat, men när jag bytte på henne, innan matningen, låg hon så nöjd på skötbordet och avfirade det ena leendet bredare än den andre och ”svarade” på det jag sa. Men när vi sedan satte oss för att amma så åt hon på bra.

Vid sju gick vi och la oss igen. Nu fick hon ligga och snutta på mig i sängen, och strax så somnade vi om både två. Vid nio vaknade hela familjen utom bebis. Så jag kunde äta frukost i lugn och ro vilket inte har hänt alltför många gånger. Men sedan började oron i mig växa, så här mycket brukar hon ju inte sova, och jag gick och väckte henne. Nu ligger hon vid mitt bröst, nybadad och det verkar som om hon även är mätt och är bara så söt!

Kommentera

