Barn

Idag var jag och E över en snabbis till hennes dagis då hon ville lämna några teckningar som hon hade gjort till en av fröknarna och som nu jobbar sin sista vecka. Det var tre barn som var där på avdelningen, tre killar. Herre min gud vad de lät och höll på! Man skulle kunnat tro att det var en hel grupp på bortåt 20 barn som var där, inte tre 4-5 åringar. Det är särskilt en av dom som höll på och härjade. Den här killen pratar E mycket om. Det är mycket negativt och dumma saker som han har gjort, men det känns ändå som om det är med skräckblandad förtjusning son hon pratar om honom. Jag fasar för att det ska vara likadant om si sådär 10-14 år… Mina döttrar får gärna hålla sig borta från sådana ”bad guys”!

Samtidigt som jag ser på den här killen med förskräckelse så kan jag inte låta bli att tycka synd om killen. Tänk att själv vara 5 år och ses som ett ”jobbigt barn” både av vuxna som om av andra barn! Vilken framtid har han? Kan någon fånga upp honom och hjälpa honom att bli lite mer som ”alla andra”, att bli lite bättre fungerande tillsammans med andra? Och jag kan inte låta bli att fundera på varför han är som han är. Är det något handikapp eller sjukdom? Uppfostran? Något helt annat? Och som sagt var, det är synd om killen även om jag måste erkänna att vissa saker jag hört, och sett, får mig att bli irriterad och i vissa fall till och med arg. Men är det hans fel, enbart? Jag tror inte det! Och jag önskar honom ett liv i gemenskap, inte den utanförskap som det lätt blir när man ses som ”jobbig” och när man är annorlunda. Jag önskar honom en möjlighet, hjälp att finna en ro som han tycks sakna, och verktygen att kunna hantera den energi som han besitter

Kommentera

