Varm i hjärtat

…blir man när ens lilla bebis tittar på en när man pratar med henne, ler och för första gången ”svarar” med ljud! Jag vet inte när flesta riktiga leendet kom, det var nog ungefär en vecka sedan men redan innan dess log hon i sömnen. Och även skrattade. Men de riktiga leendena, de som kommer i vaket tillstånd och man märker att det är i reaktion på det man gör/säger/är kom kan jag tänka mig för ungefär en vecka sedan. Kanske till och med ännu tidigare. Jag vet inte heller hur länge hon har ”lyssnat” när man pratar med henne, men det är också ett tag. Och det är ett tag nu som hon, när man sitter och pratar med henne, med ögonkontakt och allt, har rört sin mun, precis som om hon också pratade, men med skillnaden att det inte har kommit några ljud. Fram tills nu vill säga.

Jag hade, som jag trodde, lagt bebis för kvällen och hade gått för att borsta tänderna när jag hörde att A pratade med henne. Hon hade vaknat och höll på som bäst att fylla blöjan (om man säger så, hon är ju inte så diskret ;-). ). Så när jag var klar så gick jag dit. Hon verkade nöjd och glad och för säkerhets skull beslutade vi oss för att avvakta lite ifall det skulle komma mer. Jag tog på mig nattlinnet och la mig sedan i sängen och tittade på henne i hennes babycrib som står bredvid min säng, och började prata med henne. Först kom det underbara leendet. Sedan kom det. Jollret. Och mammahjärtat bara smälte

2 thoughts on “Varm i hjärtat

  1. Åå så mysigt! Hur gammal var hon när du anade första riktiga leendet? Jag har inte så bra koll på när bebisar brukar börja le och skratta men jag har börjat ana riktiga leenden här nu så jag tror det är på G! 🙂 Väntar med förtjusning! Han har lett sen han var helt nyfödd när han har ätit och varit nöjd så jag har en aning om hur det kommer se ut, men jag längtar tills han gör det medvetet! När var det hon föddes er lilla tjej?

    1. Jag vet inte riktigt, men sist vi var på BVC (den 30:e) så log hon mot sköterskan och då hade hon lett några gånger åt mig när jag pratade med henne.

      Hon föddes den 2 juli

Kommentera

