Sömn

Alla vet att just sömn ofta är en bristvara hos småbarnsföräldrar. Jag är inget undantag. Just nu, i skrivandets stund är klockan halv fem på natten/morgonen och jag har varit vaken i två timmar. Jag vaknade när bebis vaknade och ville ha mat. I vanliga fall så gråter hon inte då utan knorrar och piper men nu så grät hon. Högljutt.

Väl vid bröstet så lugnade hon sig. När hon sugit sig till sömns försökte jag lägga henne. Det gick inte, hon vaknade och det var bara att lägga henne vid bröstet igen. Den här gången fick hon ligga där en längre stund innan jag gjord ett nytt försök. Den här gången gick det bättre kändes det som fram tills E vaknade av en mardröm, gråtandes och ville ha sin mamma. Än en gång satt jag där med två barn som ville ha mig. Tillslut kunde jag få E att lägga sig hos A och jag kunde sätta mig i soffan med bebis.

Där sitter vi än, bebis snuttandes på mitt bröst, och jag betraktandes dagen som sakta börjar gry. Jisses vad jag älskar mina två flickor, men det är inte sant vad jag längtar efter en hel natts sömn! Eller i alla fall efter att få känna mig utsövd!

Snart ska jag göra ett försök att krypa ner i sängen och hoppas att jag ska lyckas slumra lite medan bebis fortsätter att snutta. Samtidigt så kan jag ju inte somna helt med tanke på att jag måste se till att hon inte ska ramla ner på golvet om hon ligger på ena sidan eller att E hamnar ovanpå henne om jag lägger henne på andra sidan.

Men innan jag gör ett försök till detta så kan jag inte låta bli att fundera på vad vi kan ha gjort fel med tanke på E:s oroliga sömn och återkommande mardrömmar? Nu när jag är vaken varje natt märker jag hur orolig hon är och jag hör hennes pratande i sömnen. Innan märkte jag bara av det när hon kom och la sig hos oss, vilket hände, och händer än idag, nästan dagligen. Frågan är, hur ska vi få henne att känna sig lugn och trygg så att hon ska kunna sova själv, utan mardrömmar?

Kommentera

