Ibland orkar jag inte längre

Som ikväll. I vanlig ordning satte E igång med sitt krånglande när det var dags för henne att göras i ordning för sängen. Och som vanligt är det bara mamma som duger, men man ska krångla lika mycket för det. Och som vanligt så ligger bebis vid mitt bröst och snuttar och vill absolut inte bli nerlagd eller ligga hos pappa även om han försöker muta med flaska. Och mitt i det här är jag, känner mig otillräcklig, trött (lyckades bara få tio minuters middagssömn idag), har ingen tålamod och känner mig totalt bunden till familjens tre övriga medlemmar. Stundvis så känns det som om min kropp inte längre är min, utan den är de övrigas. Det är deras önskningar och deras behov som behöver tillfredsställas. Och när jag känner så, precis som nu, när jag skriver detta så skäms jag över dessa tankar och känslor. Jag borde ju vara glad, och tacksam för det jag har, inte gnälla! Och jag är ju det! Jag är mer tacksam än vad ord kan säga, men likväl, dessa känslor… Jag har sagt det förr och jag säger det igen, jag är inte gjord för detta. Det är något fel på mig. Jag är inte menad att vara bebisförälder. Jag klarar större barn betydligt bättre. Men frågan är om jag egentligen ens är menad att ha barn överhuvudtaget. Och med tanke på hur mycket jag gnäller, när jag egentligen bara borde vara glad och tacksam över det jag har, så vet jag ju att det finns många, säkerligen även bland er som läser detta, som tycker att det är orättvist att jag har inte ett utan två barn. Jag som inte är tacksam och glad nog. Och att det finns de som tycker att jag gnäller för mycket. Men vet ni, då får man tycka det! Gnäller gör jag här för att släppa på trycket. Och då behöver jag förhoppningsvis inte gnälla lika mycket IRL. Här kan man i alla fall välja på om man vill läsa eller inte.

Kommentera

