Namn

Det här med namn är jättesvårt tycker jag! När jag var gravid försökte jag under flera månader få A att engagera sig och försöka få honom att fundera på namn, men de gånger han kom med förslag så kändes det långt ifrån seriösa (det är svårt att ta förslag som Brynolf, Ambert och Hibertus seriöst, i alla fall om man känner A). Tillslut gav jag bara upp.

Däremot så har E haft ett namn som hon tyckte bebisen skulle heta om det blev en tjej, men det är ändå det enda förslaget som hängt med. Själv så har jag haft ett gäng förslag, men som sagt var, jag har inte kommit någon vart med A, vilket har varit väldigt frustrerande. Problemet är också att E har sammanlagt tre namn, ett tilltalsnamn och två andranamn, och vi vill att lillasyster ska ha det med, och det gör ju självklart det hela mycket svårare.

Nu när hon väl har kommit så har jag återigen tagit upp frågan och då fått samma resultat som tidigare, dvs inget alls. Eller jo, viss skillnad är det ju, det är slut på alla oseriösa namn och killnamn, men det kommer inte fram några nya förslag och vi kommer inte vidare med den lista med förslag som jag har letat fram.

När vi var iväg så undrade svärmor (precis som alla andra runt oss) om vi hade bestämt namn, och då visade jag henne min lista på förslag. Bland dessa var E:s förslag med och den tror jag kommer att vara ett av namnen även när vi väl har beslutat oss, men frågan är om det kommer att vara tilltalsnamnet? Visst, den är rätt fin, om än lite ”kantig” men sedan så är den lite tråkig också då det är ett av de namn som legat på topp 10-listan de senaste åren.

I listan fanns även ett namn som jag inte ens minns att jag har skrivit in i listan, men som jag nu allt mer gillar. Detta namn är precis som E:s namn rätt ovanligt och av finskt ursprung, precis som jag. Jag tror att många inte gillar namnet, men som sagt var, det växer allt mer ju mer jag tänker på det.

Ett annat namn som jag har haft med som en av mina toppfavoriter är ett som dök upp en natt när vi fortfarande var kvar på BB och jag satt och ammade. Det är ett vanligare namn, om än inte något av de i absolut topp, och har under senare år legat på någonstans runt 45-65 plats bland namn som registrerats bland nyfödda. Dessa tre namn har jag som sagt var känt mer och mer för. Idag föreslog jag E dessa namn och hon tyckte de var jättebra. Och det trots att hennes favorit enligt mitt förslag inte skulle vara tilltalsnamnet. Så nu återstår bara att bearbeta A. Tjurskallig som han är så lär inte det bli det lättaste. Men jag vet nu vad jag vill. Dessa namn ska det bli, om han inte skulle komma med några bättre förslag, vilket han inte lär komma med. Sedan återstår att se om han går med på ha det där finska, ovanliga namnet

One thought on “Namn

Kommentera

