Tankar om bebisverkstad

Något som slog mig redan under graviditeten var saknaden av att få testa. Testoman som jag är så blev det ett antal tester under de dryga två år som vi försökte att få till ett syskon till E innan Lilla Stjärnan och det är något som jag kan sakna ibland, testandet. Spänningen, smusslandet (jag ville inte berätta för A hur jag höll på och hur mycket pengar jag la ner på det, även om det var mina pengar som jag använde), ja, allt med testandet! Till och med, på något konstigt vis saknar jag även den där besvikelsen jag kände vid negativa tester.

Vad det gäller graviditeten så kan jag inte för tillfället känna att jag saknar något av den. Med E kunde jag känna att jag efteråt saknade mina besök hos barnmorskan då hon var så gullig och rar, men med denna… Jag fick aldrig så bra kontakt med barnmorskan den här gången. Men det kan ju bero att jag bytte barnmorska mitt i graviditeten, jag vet inte. Samtidigt så känner jag att jag fäste mig mer vid den äldre barnmorskan som förlöste mig så där handlade det ju tydligen inte om hur många gånger vi hann träffas.

Sedan har jag, till min glädje, och förvåning ytterligare en sak som jag saknar, och som jag skulle kunna tänka mig göra om. Själva födseln. Men där hade jag ju också den gulliga barnmorskan och sköterskan till hands. För bortser man från när jag fick Kvaddlarna och en stund efter det så var denna förlossning en helt fantastisk upplevelse!

Så när man ser på det hela så skulle man kunna tro att jag vill ha fler barn och att vår tre frusna ägg kanske trots allt skulle kunna komma till användning, men så är det inte. För det är så, dels så vill jag inte gå igenom fler graviditeter, dels så känner jag att jag börjar bli för gammal för ytterligare barn. Det hade kanske varit annorlunda om vi hade varit yngre, men nu… Nej, nu har jag gjort mitt, nu räcker det. Och jag, jag får leva med minnet av den första tiden med E och försöka få Lilla Hjärtats första tid att bli minst lika bra som storasysters

Kommentera

