Mattips

I motsats till många andra som går och väntar på att förlossningen ska sätta igång så håller vi på och tömmer frysen istället för att fyller den. Vi har mycket som ligger där och tanken är att just nu så jobbar A på dagarna, det kommer han inte göra på lääänge när bebisen väl har kommit så oavsett hur jag mår då så finns det någon som kan laga mat. Nu vet vi ju att jag är trött och genom att tömma ur frysen så behövs det inte inhandlas så mycket och dessutom så har vi mycket där som det bara är att värma då vi har fryst in många storkok.

Dagens middag fick därför bli kycklingfiléer som jag hittade i frysen som jag oljade, saltade och pepprade innan jag grillade dom. Till det gjorde jag en god sallad på tomater, gurka, grönsallad och tunt skurna morötter. Dessutom gjorde jag en sås på gräddfil, vitlök, ruccola, salt och peppar som jag körde ihop med stavmixer. Och så slutligen så testade jag ett helt nytt recept med färskpotatis:

Potatis
1 kg färskpotatis (skrubbad)
2 msk olivolja
1 tsk flingsalt
salt och svartpeppar

Örtolja
2 dl blandade hackade örter (t ex persilja, basilika och timjan)
rivet skal och juice av 1 citron
2 rivna vitlöksklyftor
1 dl olivolja
1 dl finriven parmesanost

1) Sätt ugnen på 225°C. Dela ev stora potatisar.
2) Lägg potatisen i en långpanna. 3) Blanda med olja och flingsalt.
3) Rosta mitt i ugnen ca 20 minuter. Låt svalna något.

Örtolja:
Rör ihop ingredienserna till örtoljan. Blanda den med potatisen medan den fortfarande är varm. Smaka av med salt och peppar.

I vanlig ordning så missade jag att ta kort på dagens middag, men det var hur gott som helst! Jag kan verkligen rekommendera denna variant på färskpotatis! Så:

TESTA!

På tal om god mat. Igår var vi iväg till Bauhaus ute i Bäckebol för att kolla på handfat till våra två gästtoaletter. Jag har en känsla av att senare i sommar så kommer vi få en del besök och då kan det ju vara bra om både varm- och kallvattenkranen fungerar. Då vi kom iväg så pass sent så bestämde vi oss för att äta lunch ute. Och valet blev Coops restaurang. Vi har ätit där förut men inte tyckt att det var något speciellt, men bättre och nyttigare än Mc Donalds, känns det som. När vi stod och funderade på vad vi skulle ta så såg A när någon hämtade din beställda hamburgare och blev sugen på den. Då jag hade svårt att bestämma mig så gjorde jag likadant. Och herre min J vad god den var! Jag åt så att det nästan sprutade ut öronen på mig! Så, har ni vägarna förbi Bäckebol och det kurrar i magen, åk då in till köpcentret och testa Coop-restaurangens hamburgare! Jag tyckte den var super! Och biffen, den var ”riktig” och ingen sådan där processas sak som man annars brukar få på liknande ställen.

Kommentera

