Dömmande blickar och ord

Jag vet med mig att jag i vissa fall har alltför höga krav på mig själv. Jag vet att jag alltför lätt får skuldkänslor för saker och ting. Jag önskar att jag mer vore som A som inte ”bryr sig”. Fast jag vet ju att även han bryr sig, men ändå. Detta är något jag verkligen har försökt jobba med, men det är inte alltid så lätt att hantera. Det område som jag är känsligast för är mitt föräldraskap och mitt jobb. Jag är fånigt rädd för folks åsikter och tankar. Jag tror mig veta vad de anser, och i dessa fall är det inte till min fördel. Inte så att jag kan säga att den och den personen tänker så, men bara vetskapen om att någon skulle kunna tänka negativt om mig känns urjobbig. Jag önskar så att jag vore tuffare, att jag mer kunde gå på det som jag innerst inne vet är rätt för mig och mina nära och kära. Och att jag inte tog åt mig av de som dömmer något som de inte vet. Jag tror att jag vid något tillfälle när jag var inne på samma, eller liknande ämne, nämnde Nordmans låttext Vandraren där han sjunger:

Har du inte levt mitt liv, vet du ingenting…”

Och idag tänkte jag även ta upp Mauro Scoccos låt Mitt liv

från den dag man föds
och till den dag man dör
ber man om ursäkt
för saker som man gör
varför får man inte
bara vara den man är
en människa
med brister och med fel

så innan du dömer ut mig
och det liv jag för
ta och gå en mil i mina skor
och ha inga förväntningar
på vem jag ska vara
för dom är ju som en boja
runt min fot

(ref) för det här är mitt liv
jag lever det som jag vill
jag tänker gå min egen väg
det var det jag föddes till

för jag tillhör ingen
ingen klubb och ingen klan
det här är mitt spel
egna regler egen plan
och det har kostat mig
många nätters sömn
att bli hel igen
att våga ha en dröm

så innan du dömer ut mig
och det liv jag för
ta och gå en mil i mina skor
och ha inga förväntningar
på vem jag ska vara
för dom är ju som en boja
runt min fota

(ref) för det här är mitt liv
jag lever det som jag vill
jag tänker gå min egen väg
det var det jag föddes till

(ref) för det här

Jag önskar så att jag hade styrkan att verkligen leva mitt liv så som jag verkligen vill, och att jag lyckades vara stark nog att inte bry mig om andras åsikter! Det jag kan göra är att försöka hjälps mina barn att bli starka nog att kunna leva sina liv som de vill. Och jag lovar att där ska jag verkligen göra mitt bästa!

Kommentera

