Städdille

Inatt sov jag än en gång som en kratta och vaknade genomtrött. Jag var så trött att jag grät lite också innan A åkte till jobbet. Men jag var ju tvungen att gå upp för E skulle ju till dagis. Direkt efter åkte jag och handlade. Tänkte att det var lika bra att ha det gjort så att jag kunde gå och lägga mig och sova middag sedan.

Sömnen verkade göra susen, för när jag vaknade sprudlade energin ur mig. Så när E kommit hem från dagis så fick hon leka med granntjejen A och jag satte igång att städa. Och jag städade. Och jag städade. Och jag städade. Jag gick tom och torkade av samtliga dörrar. Och alla dörrkarmar. Och tog ner alla gardiner och tvättade dom. Det jag inte gjorde var sutterängplan och putsa fönster. Men annars så tror jag att allt är städat.

Först när jag hade hållit på ett tag kom jag på vad jag har läst och hört ibland. Att just sådan här städmani kan man drabbas av strax innan förlossning. Vi får se om det är så. I vilket fall så kändes det bra att få rent och fint i huset. Och skönt att för första gången på jag vet inte hur länge känna att jag har bidragit till det hela, jag har ju inte haft så mycket ork de senaste månaderna. Men nu så… Men så känns det också i kroppen. Fötterna värker. Ryggen värker. Eller bättre sagt ryggslutet. Fogarna är inte roliga. Bebis är livlig. Men jag är nöjd.

Kommentera

