Rastlöshet

Mer eller mindre hela dagen har jag känt mig rastlös. Först trodde jag att det var pga att den där bilspekulanten skulle dyka upp, sedan trodde jag att det var för att hon inte dök upp. Och nu vet jag inte längre varför jag känner mig så rastlös och orolig i kroppen. Nej, jag har inte plötsligt mer energi, gör jag något ”större” så måste jag fortfarande ta och vila mig efteråt. Och i regel även under tiden. Precis som tidigare. Men den där rastlösheten… Jag har inte ro att surfa. Eller läsa. Eller titta på tv. Eller gå och lägga mig. Fast jag är enormt trött. Det är som om en vulkan som ser vilande ut i första ögonkastet men som kan explodera när som helst. Det är bara det att det är för långt upp till ytan och alltför mycket kall, stelnad lava låg i vägen.

Den här energin har fått mig att städa lilla badrummet och toaletten här uppe (vi har ytterligare en toalett och ett badrum i sutterängplan). Jag var tvungen att lägga mig ner och vila ett antal gånger, och jag var tvungen att gå lägga mig och sova efteråt, men ändå. Det var något jag bara var ”tvungen” att göra. Och jag har även bakat idag. Eller ska jag vara ärlig så var det snarare E och granntjejen A som bakade. Jag satt bredvid och övervakade och stöttade dom när de bakade. Och läste receptet åt dom förstås. Och tog hand om andra ”vuxensaker” så som sätta in och ta ut kakan ur ugnen. Det blev föresten en vaniljsockerkaka. Himla god, måste jag säga!

E och A föresten. Jisses vad glad jag är över granntjejen A och att tjejerna har funnit varandra! Det blir mer eller mindre så att de ”tar hand” om varandra och vi vuxna behöver inte vara med hela tiden. Visst, man behöver ha ett öra eller öga på dom, de är ju ändå bara 4 år, men ändå! De klarar sig så bra tillsammans och vi vuxna behöver inte aktivera dom. Så idag har vi, även om tjejerna var hela dagen hos oss, kunna vara väldigt ”fria” att göra vad vi ville. Inom ramarna av att en av oss var hemma med dom, vill säga. Det var SÅ skönt!

Annars då med mitt mående? Som sagt var, jag är enormt rastlös. Jag har tom svårt att sitta still och skriva det här. Och så har illamåendet kommit och gått mer eller mindre hela dagen, men den är annorlunda mot tidigare. Och jag har inte krökts så mycket idag. Faktist bara en gång, imorse, och det var inte så mycket heller. I och med att jag även känt av halsbränna, särskilt nu på kvällen misstänker jag att orsaken är att jag inte fått i mig tillräckligt av Omeprazol de senaste dagarna. Jag tar den på morgnarna men nu har jag ju under veckan som gått kräkts flera gånger på morgonen och därmed även kräkts medicinen jag tagit en liten stund tidigare. Och jag har inte vågat chansa och ta en tablett till. Men ändå, det är jobbigt.

Från och med idag är jag föresten enligt läkarna fullgången! Jag har, om vi ska återgå till ursprungsämnet, funderat på om det kan vara orsaken till min rastlöshet, att jag på något vid tror att bebis kommer inom de närmaste dagarna, men efter mycket funderande så inser jag att så inte är fallet. Jag tror att bebis kommer att komma runt en vecka innan. Beräknat. E gjorde ju det (vattnet gick tio dagar innan BF). Jag föddes sex dagar innan. Mina tre systrar föddes också ca en vecka innan (fast det är klart, vi föddes ju alla med raketfart, systern närmast mig föddes i taxin på vägen till förlossningen i grannstaden). Och de har fått sina barn innan BF och då har det också varit runt en vecka innan. Så därför har jag fått för mig att bebis kommer under midsommarveckan. Hur det är med den saken återstår att se. Just idag har bebis i alla fall varit hyperaktiv. Kanske har bebisen fått över min känsla av rastlöshet?

Nä, nu rasar mina ögonlock ner över öginen. Bäst jag låter som lägga sig där för vila. Både de och jag behöver vila, så nu blir det ”God natt”

Kommentera

